![Ćwiczenia artykulacji głosek. Od lat w mojej terapii logopedycznej używam swoich pomocy, a jeśli korzystam z gotowych, to też lubię pracować na określonym schemacie. Pokażę Wam dziś (na przykładzie materiałów do głoski [f]), jak lubię pracować. Zakładam, że głoskę masz już ustawioną, dziecko/pacjent realizuje ją prawidłowo w izolacji i logotomach i sylabach. Zaczynasz pracę na wyrazach i oto […]](https://www.pracownia-adrianna.pl/wp-content/uploads/2020/05/1-tile-7.jpg)
Od lat w mojej terapii logopedycznej używam swoich pomocy, a jeśli korzystam z gotowych, to też lubię pracować na określonym schemacie. Pokażę Wam dziś (na przykładzie materiałów do głoski [f]), jak lubię pracować.
Zakładam, że głoskę masz już ustawioną, dziecko/pacjent realizuje ją prawidłowo w izolacji i logotomach i sylabach. Zaczynasz pracę na wyrazach i oto jestem z moją podpowiedzią;-)
W pracy z głoską korzystam ze swoich pomocy. Na zdjęciu materiał do pracy z głoską wydrukowany w dwóch egzemplarzach. Zalaminowany. Jeden egzemplarz zbindowany (książka), drugi rozcięty. Dodatkowo potrzebne nam cztery żetony lub pisak suchościeralny

Wariant 1
- kładę przed dzieckiem/pacjentem kartę z czterema wyrazami,
- pod każdą ilustracją są kratki – każda z nich oznacza sylabę.
- nazywam, dzielę na sylaby dotykając palcem każdej kratki (czyli w wyrazie “fasola” kładę palec na pierwszym kwadracie i mówię “fa”, potem druga kratka – “so” i trzecia “la”),

- dziecko samo powtarza moje ćwiczenie,
- oznacza żetonem (lub pisakiem suchościeralnym) kratkę, w której realizowało głoskę [f]

Analogicznie pracujemy na śródgłosie.

Każdy etap pracy wzbogacam o etykiety. Jeśli dziecko nie czyta czytam ja, dziecko powtarza i kładzie etykietę na właściwy obrazek.


W pracy akurat nad głoską [f] możemy dołożyć element utraty dźwięczności (z pacjentem czytającym). Wytłumaczyć, że są wyrazy, gdy mówimy [f], chociaż należy zapisać [w].
Na tej karcie występują wyrazy jednosylabowe (paw, staw, lew). Kratki pod nimi są oznaczone kolorem zielonym i nie są to kratki-sylaby, a kratki-głoski. Wysłuchujemy miejsce występowania głoski [f], a nie sylaby zawierające głoskę [f]. Zwróć na to uwagę, bo powtarza się to we wszystkich moich pomocach do ćwiczenia głosek.

Analogicznie jak wyżej dokładamy wyrazy.

Wariant 2
Gdy mamy już opanowane wysłuchiwanie głoski [f] w zależności od jej miejsca w wyrazie możemy ten materiał wykorzystać do kolejnego wariantu.
Przyklejam na stole karteczkę z zapisem głoski [f] w nagłosie wyrazowymi. Z wszystkich wyrazów wybieramy ten, zaczynające się głoską [f].

Następnie czytam etykiety, dziecko/pacjent powtarza i szuka właściwego obrazka do położenia etykiety.

Na zdjęciu dołożone tylko dwie etykiety, ale pracujemy na wszystkich obrazkach.

Analogicznie pracujemy na głosce [f]w śródgłosie i wygłosie.
Wariant 3
Gdy mamy już opracowaną artykulację i wyszukiwanie miejsca głoski możemy utrudnić ćwiczenie.
Przyklejamy trzy karteczki z oznaczeniem występowania głoski [f]:

Wybieramy z pudełka (losowo) obrazek, nazywamy to, co przedstawia i kładziemy pod właściwą karteczką.


Analogicznie układamy wszystkie 40 obrazków występujących w pomocy,
choć na tym etapie możemy pominąć planszę zawierającą zmiękczenie [fi] (chyba, ze pacjent sobie z tym radzi.)

Przedstawiony scenariusz wykorzystuję w trakcie moich zajęć. Jestem zadowolona z efektów. Szczerze polecam.
Opracowałam do dziś (15.05.2020) materiały do ćwiczenia artykulacji 10 głosek (w, f, k, l, s, z, c, sz, rz, cz). Każdą z nich ćwiczę wg tego scenariusza.
Jeśli chcesz zakupić moje pomoce zapraszam do sklepu na FB, choć niebawem zakupy będą znacznie łatwiejsze <3
PS. Realne ilustracje pochodzą z Pixabay. Jestem autorem pomocy. Nie wyrażam zgody na modyfikację pomocy oraz na udostępnianie jej bez podania źródła.
Prezentowany pakiet kosztuje 4 zł – otrzymasz 13 kart A4 w formacie pdf.
Dodaj komentarz