Od lat w mojej terapii logopedycznej używam swoich pomocy, a jeśli korzystam z gotowych, to też lubię pracować na określonym schemacie. Pokażę Wam dziś (na przykładzie materiałów do głoski [f]), jak lubię pracować. Zakładam, że głoskę masz już ustawioną, dziecko/pacjent realizuje ją prawidłowo w izolacji i logotomach i sylabach. Zaczynasz pracę na wyrazach i oto […]

Od lat w mojej terapii logopedycznej używam swoich pomocy, a jeśli korzystam z gotowych, to też lubię pracować na określonym schemacie. Pokażę Wam dziś (na przykładzie materiałów do głoski [f]), jak lubię pracować.


Zakładam, że głoskę masz już ustawioną, dziecko/pacjent realizuje ją prawidłowo w izolacji i logotomach i sylabach. Zaczynasz pracę na wyrazach i oto jestem z moją podpowiedzią;-)


W pracy z głoską korzystam ze swoich pomocy. Na zdjęciu materiał do pracy z głoską wydrukowany w dwóch egzemplarzach. Zalaminowany. Jeden egzemplarz zbindowany (książka), drugi rozcięty. Dodatkowo potrzebne nam cztery żetony lub pisak suchościeralny


Wariant 1

  • kładę przed dzieckiem/pacjentem kartę z czterema wyrazami,
  • pod każdą ilustracją są kratki – każda z nich oznacza sylabę.
  • nazywam, dzielę na sylaby dotykając palcem każdej kratki (czyli w wyrazie “fasola” kładę palec na pierwszym kwadracie i mówię “fa”, potem druga kratka – “so” i trzecia “la”),
  • dziecko samo powtarza moje ćwiczenie,
  • oznacza żetonem (lub pisakiem suchościeralnym) kratkę, w której realizowało głoskę [f]

Analogicznie pracujemy na śródgłosie.

Każdy etap pracy wzbogacam o etykiety. Jeśli dziecko nie czyta czytam ja, dziecko powtarza i kładzie etykietę na właściwy obrazek.


W pracy akurat nad głoską [f] możemy dołożyć element utraty dźwięczności (z pacjentem czytającym). Wytłumaczyć, że są wyrazy, gdy mówimy [f], chociaż należy zapisać [w].

Na tej karcie występują wyrazy jednosylabowe (paw, staw, lew). Kratki pod nimi są oznaczone kolorem zielonym i nie są to kratki-sylaby, a kratki-głoski. Wysłuchujemy miejsce występowania głoski [f], a nie sylaby zawierające głoskę [f]. Zwróć na to uwagę, bo powtarza się to we wszystkich moich pomocach do ćwiczenia głosek.

Analogicznie jak wyżej dokładamy wyrazy.


Wariant 2

Gdy mamy już opanowane wysłuchiwanie głoski [f] w zależności od jej miejsca w wyrazie możemy ten materiał wykorzystać do kolejnego wariantu.

Przyklejam na stole karteczkę z zapisem głoski [f] w nagłosie wyrazowymi. Z wszystkich wyrazów wybieramy ten, zaczynające się głoską [f].

Następnie czytam etykiety, dziecko/pacjent powtarza i szuka właściwego obrazka do położenia etykiety.

Na zdjęciu dołożone tylko dwie etykiety, ale pracujemy na wszystkich obrazkach.

Analogicznie pracujemy na głosce [f]w śródgłosie i wygłosie.


Wariant 3

Gdy mamy już opracowaną artykulację i wyszukiwanie miejsca głoski możemy utrudnić ćwiczenie.

Przyklejamy trzy karteczki z oznaczeniem występowania głoski [f]:

Wybieramy z pudełka (losowo) obrazek, nazywamy to, co przedstawia i kładziemy pod właściwą karteczką.

Analogicznie układamy wszystkie 40 obrazków występujących w pomocy,

choć na tym etapie możemy pominąć planszę zawierającą zmiękczenie [fi] (chyba, ze pacjent sobie z tym radzi.)


Przedstawiony scenariusz wykorzystuję w trakcie moich zajęć. Jestem zadowolona z efektów. Szczerze polecam.


Opracowałam do dziś (15.05.2020) materiały do ćwiczenia artykulacji 10 głosek (w, f, k, l, s, z, c, sz, rz, cz). Każdą z nich ćwiczę wg tego scenariusza.


Jeśli chcesz zakupić moje pomoce zapraszam do sklepu na FB, choć niebawem zakupy będą znacznie łatwiejsze <3

PS. Realne ilustracje pochodzą z Pixabay. Jestem autorem pomocy. Nie wyrażam zgody na modyfikację pomocy oraz na udostępnianie jej bez podania źródła.

Prezentowany pakiet kosztuje 4 zł – otrzymasz 13 kart A4 w formacie pdf.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0.00 
Całkowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna