Bardzo lubię ćwiczenia słuchu fonemowego
(ale to już pewnie wiecie). Pisałam o nich tu i tu.
Ten wpis jest jednym z popularnych wpisów ze starego bloga. Przeniosłam go, by nie zaginął. Nadal jest ważnym.
Lubię też zabawy z pudełkami. Pisałam o nich tu i tu.
Pora na kolejne ćwiczenie – bardzo dużo prób, przetestowane na dzieciach pod moją opieką. Od trzylatków po 5 klasę.
Nikt nie chciał przerwać 😉
To moja autorska pomoc. Ilustracje zaczerpnięte z otchłani Internetu.
Doczytaj do końca 😉 Warto 😉
Co trzeba kupić?
30 pudelek zapałek, karteczki (najmniejsze) samoprzylepne.
Środek pudełka wyklejamy obrazkiem.
Na pudełku naklejamy żółtą karteczkę (nie tylko klejem karteczki, ale i zwykłym klejem, lub taśmą dwustronnie klejącą.)
Markerem czerwonym piszemy samogłoski.
W moim zestawie jest po sześć sztuk każdej z pięciu samogłosek: A, O, U, E, I.
Nie mam głoski Y, bo w naszym języku nie występują wyrazy
zaczynające się tą głoską.
Zaczynamy zabawę 😉
Wariantów jest kilka i pewnie wymyślicie swoje 😉
Wersja I
1. Rozkładam przed dzieckiem wszystkie pudelka i ich środki.
2. Omawiamy to, co znajduje się na ilustracjach.
3. Dziecko rzuca kostką, odszukuje pudełko z wylosowaną głoską.
Moja czerwona kostka na ściankach ma samogłoski.
Do kupienia na Allegro
4. Z ułożonych w rządek trzech pudelkach wybiera pudełko z wyrazem zaczynającym się wylosowaną samogłoską.
5. Montuje obie części pudełka (ćwiczenie małej motoryki).
6. Zmontowane pudełko układa w skrzynce 😉 ( na fotce inny wariant gry )
Wersja II.
Jeśli dziecko nie zna jeszcze oznaczeń literowych: układamy wargi do głoski A (wg rysunku).
Sprawdzamy w lusterku kiedy nasza buzia wygląda tak samo: czy wtedy gdy mówimy: aparat, czy orka, czy ucho?
Dziecko wysłuchuje właściwy wyraz. Mówimy razem z dzieckiem: A jak aparat.
Dziecko układa pudełko z głoską A nad wyrazem zaczynającym się tą głoską.
Sprawdzamy w ten sposób pozostałe wyrazy.
Po zmontowaniu pudełek – układamy je w skrzynce/pojemniku (kolejne ćwiczenie małej motoryki)
Żadne z moich dzieci nie wrzuca pudełek tylko je pieczołowicie układa.
Pomoc do oglądania swojej buzi w lusterku opisałam kiedyś na FB;
Wersja III
Z wszystkich pudelek wybieramy pudelka z określoną głoską (wylosowaną). Zadaniem dziecka jest wyszukanie wszystkich obrazków zaczynających się taką głoską.
Po wykonaniu ćwiczenia wybieramy/losujemy następną głoskę.
Wersja IV
Możemy również dokonać klasyfikacji wg jednej cechy i posortować pudelka układając je pod właściwa karteczką
i posortować pudelka układając je pod właściwą karteczką
Wersja V
Możemy wybierać do określonego obrazka właściwe pudełko, lub odwrotnie – do pudełka z głoską – obrazek.
Wersja VI
Wysłuchiwaliśmy pierwszą głoskę w wyrazie oglądając układ swoich ust w lustrze, naklejaliśmy obrazki pod konkretną literą, zrobiliśmy grę i …. przegrałam. <3
Jeśli wymyślisz i opiszesz kolejną wersje wpisz link do siebie w komentarzu – chętnie zobaczę 😉
Co trzeba zrobić, by otrzymać plik z arkuszem do wydrukowania obrazków?
Zostawić komentarz – opinię o pomocy i swój adres e-mail.
To jedyna droga do zdobycia materiału obrazkowego.
Kasia
Fajna pomysłowa pomoc do ćwiczeń słuchu fonemowego.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂
Super!
Bardzo pomysłowe! Już myślę jak to przemycić do szkoły i co zrobię z zapałkami. Gratuluję kreatywności😁
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂
Gabriela
Świetna pomoc dydaktyczna już widzę jej wykorzystanie podczas moich zajęć na terapii pedagogicznej 😁zwłaszcza że “moje “dzieciaki uwielbiają ćwiczenia gdzie mogą poruszać rączkami 😊super pomysł 🥰gratuluję
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂
Katarzyna
Pomoc wspaniala😊 dziś jeszcze kupię 30 pudełek zapałek 😁. Dziękuję za Pani kreatywność !
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂
Aga
Wspaniały pomysł, z pewnością wykorzystam i przygotuję dla różnicowania s-sz oraz innych.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂
Agnieszka
Cudowny blog, rewelacyjny pomysł! Na pewno wykorzystam w swojej pracy, urozmaice zajęcia. Będzie się działo 😊
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Hanna
Dzień dobry. Czy mogę poprosić o obrazki do gry słuch fonematyczny.
Pozdrawiam Hania
Adrianna
Proszę zajrzeć do poczty 😉
Aneta
Rewelacyjny pomysł. Chętnie wykorzystam w swojej pracy. Pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Aneta
Gratuluję pomysłu☺Chętnie wykorzystam w swojej pracy. Pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Marzi
Super pomysł . Bardzo chętnie wykorzystam na zajęciach w przedszkolu : ) Pozdrawiam
Małgorzata
Pani Adrianno, świetne pomysły na ćwiczenia słuchu fonemowego. Poproszę pomoce, chętnie wykorzystam z dziećmi.
Marta
Świetny pomysł 😉 czekam, czekam na maila !
Dziękuję ! 😉
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Marta
bardzo fajny pomysł 😉
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Małgorzata
Chętnie przetestuję! Mam na kim 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Joanna
Piękne w swej prostocie 🙂
pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Ela
Rewelacyjne pomysły na terapię.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Basia
Genialne! Angażujące wiele zmysłów na raz. Takie pomoce są najlepsze. Pozdrawiam.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Zajrzyj do poczty.
Basia
Świetna robota. Pomoc angażująca wiele zmysłów na raz. Pozdrawiam.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Zajrzyj do poczty.
Joanna
Dopiero teraz znalazłam wpis, ale już czerpię garściami. Dziękuję za artykuł. Pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Magda
Rewelacyjna pomoc – wielofunkcyjna!:-)))
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Urszula
Pani Adrianno, świetna pomoc i bardzo dobre pomysły na wykorzystanie! Z chęcią wykorzystam na zajęciach 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Katarzyna
Wspaniała, prosta pomoc do ćwiczeń słuchowych. W prostocie prawdziwa moc! Gratuluję 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Maria
Cudowne w swojej prostocie ćwiczenie. Mam nadzieję że u nas się sprawdzi.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Ania
Witam, wspaniały pomysł na ćwczenia.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Jadwiga
Bardzo pomysłowe. Dziękuję
Adrianna
Dziękuje za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Dorota
Wspaniały pomysł i znakomita inspiracja 🙂 Chętnie wykorzystałabym tę pomoc podczas zajęć
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty,