Bardzo lubię ćwiczenia słuchu fonemowego(ale to już pewnie wiecie). Pisałam o nich tu i tu. Ten wpis jest jednym z popularnych wpisów ze starego bloga. Przeniosłam go, by nie zaginął. Nadal jest ważnym. Lubię też zabawy z pudełkami. Pisałam o nich tu i tu. Pora na kolejne ćwiczenie – bardzo dużo prób, przetestowane na dzieciach pod moją opieką. Od trzylatków po […]

Bardzo lubię ćwiczenia słuchu fonemowego
(ale to już pewnie wiecie). Pisałam o nich tu i tu.

Ten wpis jest jednym z popularnych wpisów ze starego bloga. Przeniosłam go, by nie zaginął. Nadal jest ważnym.


Lubię też zabawy z pudełkami. Pisałam o nich tu i tu.


Pora na kolejne ćwiczenie – bardzo dużo prób, przetestowane na dzieciach pod moją opieką. Od trzylatków po 5 klasę.
Nikt nie chciał przerwać 😉
To moja autorska pomoc. Ilustracje zaczerpnięte z otchłani Internetu.


Doczytaj do końca 😉 Warto 😉


Co trzeba kupić?

30 pudelek zapałek, karteczki (najmniejsze) samoprzylepne.
Środek pudełka wyklejamy obrazkiem.

Na pudełku naklejamy żółtą karteczkę (nie tylko klejem karteczki, ale i zwykłym klejem, lub taśmą dwustronnie klejącą.)

Markerem czerwonym piszemy samogłoski.

W moim zestawie jest po sześć sztuk każdej z pięciu samogłosek: A, O, U, E, I.

Nie mam głoski Y, bo w naszym języku nie występują wyrazy
zaczynające się tą głoską.


Zaczynamy zabawę 😉

Wariantów jest kilka  i pewnie wymyślicie swoje 😉


Wersja I

1. Rozkładam przed dzieckiem wszystkie pudelka i ich środki.

2. Omawiamy to, co znajduje się na ilustracjach.

3. Dziecko rzuca kostką, odszukuje pudełko z wylosowaną głoską.
Moja czerwona kostka na ściankach ma samogłoski. 
Do kupienia na Allegro


4. Z ułożonych w rządek trzech pudelkach wybiera pudełko z wyrazem zaczynającym się wylosowaną samogłoską.

5. Montuje obie części pudełka (ćwiczenie małej motoryki).

6. Zmontowane pudełko układa w skrzynce 😉 ( na fotce inny wariant gry )

Wersja II.

Jeśli dziecko nie zna jeszcze oznaczeń literowych: układamy wargi do głoski A (wg rysunku).
Sprawdzamy w lusterku kiedy nasza buzia wygląda tak samo: czy wtedy gdy mówimy: aparat, czy orka, czy ucho?
Dziecko wysłuchuje właściwy wyraz. Mówimy razem z dzieckiem: A jak aparat.

Dziecko układa pudełko z głoską A nad wyrazem zaczynającym się tą głoską.

Sprawdzamy w ten sposób pozostałe wyrazy. 

Po zmontowaniu pudełek – układamy je w skrzynce/pojemniku (kolejne ćwiczenie małej motoryki)
Żadne z moich dzieci nie wrzuca pudełek tylko je pieczołowicie układa.

Pomoc do oglądania swojej buzi w lusterku opisałam kiedyś na FB;


Wersja III
Z wszystkich pudelek wybieramy pudelka z określoną głoską (wylosowaną). Zadaniem dziecka jest wyszukanie wszystkich obrazków zaczynających się taką głoską.

Po wykonaniu ćwiczenia wybieramy/losujemy następną głoskę.

Wersja IV


Możemy również dokonać klasyfikacji wg jednej cechy i posortować pudelka układając je pod właściwa karteczką

i posortować pudelka układając je pod właściwą karteczką

Wersja V

Możemy wybierać do określonego obrazka właściwe pudełko, lub odwrotnie – do pudełka z głoską – obrazek.

Wersja VI

Wysłuchiwaliśmy pierwszą głoskę w wyrazie oglądając układ swoich ust w lustrze, naklejaliśmy obrazki pod konkretną literą, zrobiliśmy grę i …. przegrałam. <3

Jeśli wymyślisz i opiszesz kolejną wersje wpisz link do siebie w komentarzu – chętnie zobaczę 😉


Co trzeba zrobić, by otrzymać plik z arkuszem do wydrukowania obrazków?

Zostawić komentarz – opinię o pomocy i swój adres e-mail.

To jedyna droga do zdobycia materiału obrazkowego.

  • Kasia
    Kasia
    Odpowiedz

    Fajna pomysłowa pomoc do ćwiczeń słuchu fonemowego.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

      • Super!
        Super!
        Odpowiedz

        Bardzo pomysłowe! Już myślę jak to przemycić do szkoły i co zrobię z zapałkami. Gratuluję kreatywności😁

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Gabriela
    Gabriela
    Odpowiedz

    Świetna pomoc dydaktyczna już widzę jej wykorzystanie podczas moich zajęć na terapii pedagogicznej 😁zwłaszcza że “moje “dzieciaki uwielbiają ćwiczenia gdzie mogą poruszać rączkami 😊super pomysł 🥰gratuluję

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Pomoc wspaniala😊 dziś jeszcze kupię 30 pudełek zapałek 😁. Dziękuję za Pani kreatywność !

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Aga
    Aga
    Odpowiedz

    Wspaniały pomysł, z pewnością wykorzystam i przygotuję dla różnicowania s-sz oraz innych.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Agnieszka
    Agnieszka
    Odpowiedz

    Cudowny blog, rewelacyjny pomysł! Na pewno wykorzystam w swojej pracy, urozmaice zajęcia. Będzie się działo 😊

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Hanna
    Hanna
    Odpowiedz

    Dzień dobry. Czy mogę poprosić o obrazki do gry słuch fonematyczny.
    Pozdrawiam Hania

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Aneta
        Aneta
        Odpowiedz

        Rewelacyjny pomysł. Chętnie wykorzystam w swojej pracy. Pozdrawiam

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Aneta
    Aneta
    Odpowiedz

    Gratuluję pomysłu☺Chętnie wykorzystam w swojej pracy. Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marzi
    Marzi
    Odpowiedz

    Super pomysł . Bardzo chętnie wykorzystam na zajęciach w przedszkolu : ) Pozdrawiam

  • Małgorzata
    Małgorzata
    Odpowiedz

    Pani Adrianno, świetne pomysły na ćwiczenia słuchu fonemowego. Poproszę pomoce, chętnie wykorzystam z dziećmi.

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Świetny pomysł 😉 czekam, czekam na maila !
    Dziękuję ! 😉

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    bardzo fajny pomysł 😉

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Małgorzata
    Małgorzata
    Odpowiedz

    Chętnie przetestuję! Mam na kim 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Joanna
    Joanna
    Odpowiedz

    Piękne w swej prostocie 🙂
    pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Ela
    Ela
    Odpowiedz

    Rewelacyjne pomysły na terapię.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Basia
    Basia
    Odpowiedz

    Genialne! Angażujące wiele zmysłów na raz. Takie pomoce są najlepsze. Pozdrawiam.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Zajrzyj do poczty.

  • Basia
    Basia
    Odpowiedz

    Świetna robota. Pomoc angażująca wiele zmysłów na raz. Pozdrawiam.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Zajrzyj do poczty.

  • Joanna
    Joanna
    Odpowiedz

    Dopiero teraz znalazłam wpis, ale już czerpię garściami. Dziękuję za artykuł. Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Magda
    Magda
    Odpowiedz

    Rewelacyjna pomoc – wielofunkcyjna!:-)))

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Urszula
    Urszula
    Odpowiedz

    Pani Adrianno, świetna pomoc i bardzo dobre pomysły na wykorzystanie! Z chęcią wykorzystam na zajęciach 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Wspaniała, prosta pomoc do ćwiczeń słuchowych. W prostocie prawdziwa moc! Gratuluję 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Maria
    Maria
    Odpowiedz

    Cudowne w swojej prostocie ćwiczenie. Mam nadzieję że u nas się sprawdzi.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Ania
    Ania
    Odpowiedz

    Witam, wspaniały pomysł na ćwczenia.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Jadwiga
    Jadwiga
    Odpowiedz

    Bardzo pomysłowe. Dziękuję

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuje za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Dorota
    Dorota
    Odpowiedz

    Wspaniały pomysł i znakomita inspiracja 🙂 Chętnie wykorzystałabym tę pomoc podczas zajęć

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty,

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0.00 
Całkowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna