W swojej praktyce zawodowej często spotykam dzieci, które głoskują, ale nie wiedzą, jaki wyraz przeczytały. Od zawsze ćwiczę czytanie sylabami. Wiem, są różne szkoły nauki czytania. Ta, której używam od lat działa i jestem jej pewna. Dziś nowa pomoc dla: pierwszaków, które jeszcze nie nauczyły się czytać, przedszkolaków, które mają trudności ze słuchem fonemowym, pacjentów […]

W swojej praktyce zawodowej często spotykam dzieci, które głoskują, ale nie wiedzą, jaki wyraz przeczytały.

Od zawsze ćwiczę czytanie sylabami.

Wiem, są różne szkoły nauki czytania.

Ta, której używam od lat działa i jestem jej pewna.

Dziś nowa pomoc dla:

  • pierwszaków, które jeszcze nie nauczyły się czytać,
  • przedszkolaków, które mają trudności ze słuchem fonemowym,
  • pacjentów z afazją – dla ćwiczenia umiejętności czytania i kojarzenia tekstu z ilustracją.
  • dzieci, które czytają, ale nie rozumieją przeczytanego tekstu.

Zakładam, że dziecko umie już łączyć spółgłoskę z samogłoską – odczytuje sylabę.

Materiał zawiera planszę z wyrazami o wysokiej frekwencji (czyli często występujących w czytankach) oraz planszę z wyrazami o niskiej frekwencji (w tym również wyrazów z dwuznakami).

Wyrazy na planszy to nieprzypadkowo wyrazy dwusylabowe zbudowane z sylab otwartych.

Wariant 1:

  • wybieram obrazki z danej karty pracy (tylko 4)
  • czytam dziecku dwie sylaby,
  • dziecko słuchowo składa wyraz,
  • odszukuje właściwy obrazek,
  • wkleja go na kartę pracy
  • analogicznie pracujemy na kolejnym obrazku.
  • po wykonaniu 4 zadań nazywamy/odczytujemy całą kartę.

Wariant 2:

  • wybieram obrazki z danej karty pracy (tylko 4)
  • dziecko/pacjent czyta dwie sylaby,
  • składa wyraz,
  • odszukuje właściwy obrazek,
  • wkleja go na kartę pracy
  • analogicznie pracujemy na kolejnym obrazku.
  • po wykonaniu 4 zadań nazywamy/odczytujemy całą kartę.

Wariant 3

  • rozkładam obrazki z planszy nr 1 (łatwiejsze wyrazy)
  • dziecko/pacjent czyta dwie sylaby,
  • składa wyraz,
  • odszukuje właściwy obrazek, wśród wszystkich 12 ilustracji
  • wkleja go na kartę pracy
  • analogicznie pracujemy na kolejnym obrazku.
  • po wykonaniu 4 zadań nazywamy/odczytujemy całą kartę.

Wariant 4

  • rozkładam obrazki z obu plansz (24 sztuki)
  • dziecko/pacjent czyta dwie sylaby,
  • składa wyraz,
  • odszukuje właściwy obrazek, wśród wszystkich ilustracji
  • wkleja go na kartę pracy
  • analogicznie pracujemy na kolejnym obrazku.
  • po wykonaniu 4 zadań nazywamy/odczytujemy całą kartę.

Materiał można zalaminować, pod obrazki podkleić rzepy (lub masę mocującą) i mieć gotową książkę do ćwiczeń. Drukowany materiał dać jako zadanie domowe lub na zajęciach czytać i wklejać materiał na karty pracy.


Realne ilustrację i duża czcionka sprawiają, że pomoc można wykorzystać również w terapii afazji pracując z pacjentem dorosłym nad przywróceniem umiejętności czytania i kojarzenia.


To dopracowana, poprawnie merytorycznie pomoc.


Tym razem do kupienia.

Za 4 zł dostajesz: scenariusz dostępny na stronie, 2 karty z ilustracjami, 6 kart pracy, 4 warianty, moją pasję i doświadczenie zawodowe.


Paragony za zakup są do odbioru w siedzibie firmy, faktury wysyłam e-mail.


Zostaw w komentarzu informację o chęci zakupu i zajrzyj do skrzynki. Otrzymasz tam informacje jak zrealizować płatność.

Materiał (w plikach PDF) otrzymasz na skrzynkę).

Zwróć uwagę, czy prawidłowo wpisałaś/wpisałeś adres e-mail. (adres nie będzie widoczny w komentarzu)


Nadal na blogu będą pojawiały się darmowe pomoce, ale od dziś będzie można też zakupić bardziej rozbudowane.


Ilustracje pochodzą ze strony Pixabay. Jestem autorem pomysłu. Nie wyrażam zgodny na modyfikację pomocy lub udostępnianie jej bez informacji skąd pochodzi.

  • Aneta
    Aneta
    Odpowiedz

    Wspaniale pomysły ❤

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję. Nieustannie szukam dróg do moich podopiecznych.

  • Joanna
    Joanna
    Odpowiedz

    Zgłaszam chęć zakupu. Moja córka gloskuje, ale z syntezą gorzej. Poćwiczymy sylabami.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję. Wysłałam szczegóły zakupu.

  • Anka
    Anka
    Odpowiedz

    Chętnie nabędę.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję. Wysłałam szczegóły zakupu.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)

Pracownia Adrianny