Od września prowadzę grupę dzieci z trudnościami w wysłuchiwaniu głosek. Potrafiły nazwać litery, ale po złożeniu ich nie powstawał wyraz, jaki miał powstać. Znacie, prawda? O słuchu fonemowym pisałam wiele razy. Bardzo dbam, by moje dzieci posiadły umiejętność analizy i syntezy słuchowej. To naprawdę bardzo ważne. Od września ćwiczyliśmy: wysłuchiwanie pierwszej głoski – samogłoski, wysłuchiwanie […]

Od września prowadzę grupę dzieci z trudnościami w wysłuchiwaniu głosek. Potrafiły nazwać litery, ale po złożeniu ich nie powstawał wyraz, jaki miał powstać. Znacie, prawda?


O słuchu fonemowym pisałam wiele razy. Bardzo dbam, by moje dzieci posiadły umiejętność analizy i syntezy słuchowej. To naprawdę bardzo ważne. Od września ćwiczyliśmy:

  • wysłuchiwanie pierwszej głoski – samogłoski,
  • wysłuchiwanie głosek w wyrazach zbudowanych z dwóch sylab otwartych,
  • podpisywanie wyrazów etykietami (gdy wyrazy miały swoje podpisy)
  • podpisywanie wyrazów etykietami (wyrazy nie miały podpisów)

Kolejne zadanie to budowanie podpisów z rozsypanki sylabowej. Wśród wyrazów nadal królują wyrazy zbudowane z dwóch sylab otwartych. W materiale są wyrazy o wysokiej frekwencji występowania, jak i o niskiej.

Przebieg zajęć:

  1. Daję dziecku dwie karty z obrazkami i sylabami. Wycinamy poszczególne kwadraty (lub daję częściowo wycięte)
  • Dziecko wybiera ilustracje, nakleja je na kartkę, nazywamy obrazki.
  • Dziecko nazywa ilustrację, wysłuchuje jakie są sylaby w wyrazie.
  • Z rozsypanki sylabowej wybiera potrzebne sylaby, dokleja je do obrazka.

Gotowe zadanie wygląda tak:

W wyrazie “mucha” zaznaczam dziecku, że te dwie literki tworzą jedną głoskę {ch}

To naprawdę fajne, skuteczne ćwiczenie w opanowaniu techniki czytania. Na następnych zajęciach przejdziemy do wyrazów zbudowanych z sylab otwartych – trzy- i czterosylabowych 🙂

Opracowany przeze mnie materiał można zdobyć zostawiając dobre słowo w komentarzu. Adres e-mail, który podacie nie jest widoczny w komentarzu i służy tylko wysłaniu etykiet.

Możesz mieć wpływ na to, co dzieje się na blogu, jeśli klikniesz TU i zostaniesz moim Patronem.

  • Ewa
    Ewa
    Odpowiedz

    Jak zwykle ciekawe pomysły i sposoby na ich wykorzystanie. Bardzo dziękuję za inspirację oraz chęć podzielenia się Pani pracą z nami. Pozdrawiam.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Beata
    Beata
    Odpowiedz

    Świetna pomoc! Gratuluję pomysłu i liczę na możliwość wykorzystania go na swoich zajęciach 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Magda
        Magda
        Odpowiedz

        Bardzo fajne pomoc. Czasem proste rzeczy są najlepsze.

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Dziękuję za udostępnienie swoich pomysłów na zajęcia i chęć podzielenia się nimi. Pozdrawiam.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Bardzo chętnie skorzystam z materiałów, dziękuję za podzielenie się swoimi pomysłami, Katarzyna

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anetw
    Anetw
    Odpowiedz

    Niejednokrotnie inspirowałam się Pani pracą podczas zajęć 😊 życzę każdemu terapeuci by trafił na Pani bloga. Przyznaję, że zawsze chętnie korzystam z pomocy 😊

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anett
    Anett
    Odpowiedz

    Świetny pomysł. Chętnie wykorzystam w pracy z moimi podopiecznymi 🙂

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0.00 
Całkowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna