Kolejna pomoc, którą doszlifowałam, choć pierwowzór działa u mnie w Pracowni od dawna. Wiele razy pisałam o słuchu fonemowym i technice czytania. Można odszukać na bogu te wpisy. Dziś idziemy krok dalej, czyli: CZYTANIE umiemy już odczytać proste zdanie, umiemy wyszukać odpowiedź wśród innych zdań. W tym drugim punkcie warto zwrócić uwagę na to, czy […]

Kolejna pomoc, którą doszlifowałam, choć pierwowzór działa u mnie w Pracowni od dawna.


Wiele razy pisałam o słuchu fonemowym i technice czytania.

Można odszukać na bogu te wpisy.

Dziś idziemy krok dalej, czyli:


  1. CZYTANIE
  • umiemy już odczytać proste zdanie,
  • umiemy wyszukać odpowiedź wśród innych zdań.

W tym drugim punkcie warto zwrócić uwagę na to, czy naszemu pacjentowi możemy dać dwa zdania do wyboru, czy poradzi sobie z większą ilością, a może da radę wybrać z wszystkich 10?

Zaczynam zawsze od dwóch, i staram się, by były bardzo różne (czyli np jedno o mamie, drugie o tacie).

Jeśli dziecko radzi sobie – daję znowu dwa, ale bardzo podobne: np oba o Kubie.

Jesli dziecko radzi sobie bez problemu – zwiększam ilość zdań.


2. ROZUMIENIE:

  • odczytaliśmy zdanie, przechodzimy do polecenia: Zakreśl co robi….
  • dziecko musi wybrać z trzech obrazków właściwy i otoczyć go pętlą. Każdy obrazek pasuje do konstrukcji zdania, ale tylko jeden pasuje do treści.

3. PAMIĘĆ SŁUCHOWA:

  • jeśli dziecko radzi sobie z rozumieniem przeczytanego tekstu możemy utrudnić zdanie i zakryć obrazek i tekst.
  • dziecko odtwarzając z pamięci to, co przeczytało odpowiada na pytanie (możemy je dziecku odczytać, lub dziecko czyta samo) otaczając pętlą właściwy obrazek.

4. PISANIE:

  • Zadaniem dziecka jest przepisanie w liniaturze dwóch zdań znajdujących się z lewej strony liniatury. W pierwszym wersie pisze pytanie, w drugim odpowiedź. Należy zwrócić uwagę, czy pierwsze zdanie zakończy znakiem zapytania.

Analogicznie pracujemy na pozostałych kartach. Kolejność kart nie jest przypadkowa. Zaczynamy prostymi zdaniami zbudowanymi z wyrazów z sylab otwartych.


Tak opracowany materiał wyćwiczy odpowiadanie pełnym zdaniem, które zawiera przynajmniej trzy wyrazy: kto?, co robi? co?


Na bazie takiego schematu będziemy mogli również ćwiczyć opowiadanie treści przedstawionych ilustracji oraz (w następnym etapie) zaprzeczanie, np. Czy Kot pije sok? Nie, kot pije wodę.

Pomoc można zakupić w sklepie Pracowni Adrianna w cenie 5 zł za 11 kart A4 (plik pdf, każda karta osobno)

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0.00 
Całkowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna