Kolejna pomoc, którą doszlifowałam, choć pierwowzór działa u mnie w Pracowni od dawna.
Wiele razy pisałam o słuchu fonemowym i technice czytania.
Można odszukać na bogu te wpisy.
Dziś idziemy krok dalej, czyli:
- CZYTANIE
- umiemy już odczytać proste zdanie,
- umiemy wyszukać odpowiedź wśród innych zdań.
W tym drugim punkcie warto zwrócić uwagę na to, czy naszemu pacjentowi możemy dać dwa zdania do wyboru, czy poradzi sobie z większą ilością, a może da radę wybrać z wszystkich 10?
Zaczynam zawsze od dwóch, i staram się, by były bardzo różne (czyli np jedno o mamie, drugie o tacie).
Jeśli dziecko radzi sobie – daję znowu dwa, ale bardzo podobne: np oba o Kubie.
Jesli dziecko radzi sobie bez problemu – zwiększam ilość zdań.
2. ROZUMIENIE:
- odczytaliśmy zdanie, przechodzimy do polecenia: Zakreśl co robi….
- dziecko musi wybrać z trzech obrazków właściwy i otoczyć go pętlą. Każdy obrazek pasuje do konstrukcji zdania, ale tylko jeden pasuje do treści.
3. PAMIĘĆ SŁUCHOWA:
- jeśli dziecko radzi sobie z rozumieniem przeczytanego tekstu możemy utrudnić zdanie i zakryć obrazek i tekst.
- dziecko odtwarzając z pamięci to, co przeczytało odpowiada na pytanie (możemy je dziecku odczytać, lub dziecko czyta samo) otaczając pętlą właściwy obrazek.
4. PISANIE:
- Zadaniem dziecka jest przepisanie w liniaturze dwóch zdań znajdujących się z lewej strony liniatury. W pierwszym wersie pisze pytanie, w drugim odpowiedź. Należy zwrócić uwagę, czy pierwsze zdanie zakończy znakiem zapytania.
Analogicznie pracujemy na pozostałych kartach. Kolejność kart nie jest przypadkowa. Zaczynamy prostymi zdaniami zbudowanymi z wyrazów z sylab otwartych.
Tak opracowany materiał wyćwiczy odpowiadanie pełnym zdaniem, które zawiera przynajmniej trzy wyrazy: kto?, co robi? co?
Na bazie takiego schematu będziemy mogli również ćwiczyć opowiadanie treści przedstawionych ilustracji oraz (w następnym etapie) zaprzeczanie, np. Czy Kot pije sok? Nie, kot pije wodę.
Pomoc można zakupić w sklepie Pracowni Adrianna w cenie 5 zł za 11 kart A4 (plik pdf, każda karta osobno)
Dodaj komentarz