Technika czytania wymaga doskonalenia. Czasem tak mam, że trafia do mnie dziecko, które nijak nie składa głosek w sylaby. Są na rynku terapeutycznym różne metody ćwiczenia techniki czytania. W swojej pracy zawsze zaczynam od słuchu fonemowego – dziecko musi znać miejsce głosek w wyrazach, musi umieć te głoski wysłuchać. Równocześnie pracuję nad znajomością liter. Dziecko […]

Technika czytania wymaga doskonalenia.


Czasem tak mam, że trafia do mnie dziecko, które nijak nie składa głosek w sylaby.


Są na rynku terapeutycznym różne metody ćwiczenia techniki czytania. W swojej pracy zawsze zaczynam od słuchu fonemowego – dziecko musi znać miejsce głosek w wyrazach, musi umieć te głoski wysłuchać. Równocześnie pracuję nad znajomością liter. Dziecko musi je znać, nie może ich mylić, czy nie kojarzyć.


I kiedy słuch fonemowy jest prawidłowy i dziecko zna litery zaczynam składać z nim sylaby. Na moim blogu i w sklepie jest wiele pomocy do tego etapu.


Kiedy już znamy sylaby otwarte (spółgłoska+samogłoska) budujemy proste wyrazy,


Pomoc, o której dziś piszę to pomoc utrwalająca technikę czytania.


Zadaniem dziecka jest odczytać słowo i w zależności od etapu:

  • określić co przeczytało lub
  • sprawdzić, czy tam jest obrazek, którego nazwę przeczytało.

etap 1

  • dziecko czyta wyraz sylabami
  • opowiada mi swoimi słowami, co jest ukryte na obrazku (upewniam się, że rozumie, co przeczytało)
  • wysuwa kartkę z kieszonki.

etap 2

  • dziecko czyta wyraz (sylabami lub całościowo)
  • sprawdzamy, czy z kieszonki na pewno wysunie się ilustracja, której nazwę przeczytało (znam dziecko, wiem, że rozumie już co czyta).

Pomoc przygotowana jest tak, by zawierała wyrazy o niskiej frekwencji (wtedy wiem na pewno, że dziecko czyta i rozumie) oraz wyrazy często używane (mama, tata, oko, osa).


Kartoniki są takiej długości, by ilustracja nie pokazała się przypadkiem.


W kieszonkę mieści się 24 pasków z wyrazami. Moja kieszonka jest zrobiona z kartonu zalaminowanego. Można ją zrobić z szablonu, który znajduje się na Karcie Pracy nr 7 – złożyć na pół i po zewnętrznej stronie skleić taśmą klejącą.


W materiale 20 pasków jest prawidłowych, 4 paski celowo mają nieprawidłowe obrazki. Ich zadaniem jest sprawdzenie, czy dziecko naprawdę rozumie co czyta. łącznie czytamy 24 słowa.

Gdy zaczynamy pracę tłumaczę dziecku, że wśród pasków są cztery pułapki.


Na filmie pracujemy według etapu nr 2.

Jeśli chcesz możesz zakupić pomoc tutaj.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0.00 
Całkowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna