Kolejna pomoc, która na poprzednim blogu cieszyła się dużym powodzeniem – postanowiłam ją przypomnieć. Dziecko niemówiące skazywane jest często  na przypinanie  mu metki dziecka, które nie rozumie,Dobrze wiecie, że to nieprawda. Moja kolejna pomoc z symbolami AAC właśnie temu służy, by pokazać, że dziecko myśli logicznie, analizuje materiał obrazkowy i wyciaga wnioski.(oczywiście w założeniu, że […]

Kolejna pomoc, która na poprzednim blogu cieszyła się dużym powodzeniem

– postanowiłam ją przypomnieć.


Dziecko niemówiące skazywane jest często 

na przypinanie  mu metki dziecka,

które nie rozumie,
Dobrze wiecie, że to nieprawda.


Moja kolejna pomoc z symbolami AAC właśnie temu służy, by pokazać, że dziecko myśli logicznie, analizuje materiał obrazkowy i wyciaga wnioski.
(oczywiście w założeniu, że jego iloraz inteligencji mu na to pozwala).


Praca z historyjką obrazkową ma na celu:
– ćwiczenie umiejętności wyodrębniaia sekwencji zdarzeń,
– kształcenie umiejętności formułowania zdań,
– kształcenie umiejętności układania opowiadania,
– kształcenie postawy twórczej,
– kształcenie myślenia przyczynowo-skutkowego,
– ćwiczenie umiejętności wyciągania wniosków,
– ćwiczenie pracy samodzielnej.


To nie jest banalna układanka kilku obrazków. Nie dajcie sobie tego wmówić 😉
To ciężka praca nad kształtowaniem ważnych umiejętności.



Moja pomoc powstała na bazie materiału obrazkowanego wyszperanego w sieci.

W programie Boardmaker  dopasowałam podpisy do obrazków.



Możliwe, że nie da się tak pracować z dziećmi,

które całkiem nie mówią,

które nie są jeszcze na tym etapie komunikacji.


Moje pomoce robię dla dzieci, które w jakimś stopniu posługują się mową

 – w celu rozwijania tej umiejętności.


Jak pisałam wcześniej: łatwiej mówić, gdy mamy konkret – piktogram.


Wspomaganie się konkretami w liczeniu i mówieniu jest prawidłowym do 10 roku życia.

Pomoc w założeniu nie jest ksiażeczką, choć można ją zszyć, by taką była.

Ma ćwiczyć również cele wypisane powyżej.


Przebieg zajęć:

  • Rozkładam wszystkie kartki w przypadkowej kolejności
  • Wybieram pierwszą.
  • Wspólnie odczytujemy podpis pod ilustracją.
  • Zastanawiamy się co będzie potem.
  • Szukamy nastepnego obrazka.
  • Układamy ciąg historyjki.
  • Odczytujemy podpisy pod każdą ilustracją.
  • Po zakończeniu porównujemy psa – sprawdzamy, co miał brudne, a teraz ma czyste.


Nieprzypadkowo są dwa wersy do odczytania.

 To wprowadzenie do opowiadania 😉
Chcecie?


Jeśli chcecie trzeba jak zawsze:- zostawić dobre słowo

i swój adres w komentarzu 😉 (adres nie będzie widoczny)


  • Ewelina
    Ewelina
    Odpowiedz

    Historyjkę znam z sieci. Dla AACowych dzieci na zajęcia dogoterapeutyczne i (logopedyczne 😀) jak znalazł, więc poproszę.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Magda
    Magda
    Odpowiedz

    Świetna pomoc ♥️ Gratuluję i z góry dziękuję ♥️

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Diana
    Diana
    Odpowiedz

    Korzystamy już z Pani pomocy z Peppą, córeczka ją uwielbia. Mam pomysł na kolejne ćwiczenie z ich wykorzystaniem. Ta też zapowiada się równie obiecująco;)

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 🙂

      • Karolina
        Karolina
        Odpowiedz

        Cudowne pomoce 😍 zawsze wydaje się to tak trudne do realizacji, a Pani pokazuje, że odrobina kreatywności wystarczy, aby stworzyć fantastyczną i zarazem prostą pomoc 🙂 będzie jak znalazł na rozruch po wakacjach! ☺️

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Paulina
    Paulina
    Odpowiedz

    Świetna pomoc, która z pewnością przyda mi się w pracy z dziećmi, dlatego jeśli to możliwe, to proszę o przesłanie 🙂 pozdrawiam!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Karolina
    Karolina
    Odpowiedz

    Cudowne pomoce 😍 zawsze wydaje się to tak trudne do realizacji, a Pani pokazuje, że odrobina kreatywności wystarczy, aby stworzyć fantastyczną i zarazem prostą pomoc 🙂 będzie jak znalazł na rozruch po wakacjach! ☺️

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Magda
    Magda
    Odpowiedz

    Cudowna pomoc! Podziwiam i gratuluję!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Ewa
    Ewa
    Odpowiedz

    Świetna pomoc, chętnie skorzystam 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Bardzo ciekawa pomoc! Dziękuję za tyle inspiracji. 😊

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Lucyna
    Lucyna
    Odpowiedz

    Świetna pomoc.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Agata
    Agata
    Odpowiedz

    Świetna propozycja, myślę, że przyda się na moich zajęciach logopedyczno-dogoterapeutycznych. Pies jest świetnym motywatorem do pracy a kolejna pomoc będzie bardzo przydatna. Dziękuję

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)

Pracownia Adrianny