Trafiłam na te książki przypadkiem – podczas urlopowych wędrówek. To grube, kartonowe książki, a w nich mnóstwo okienek do otwierania. Postanowiłam wykorzystać je w terapii komunikacji. Wykorzystałam na razie jedną ze stron książki “Kto mieszka w lesie”, przygotowałam kartę pracy w programie Boardmaker i mam ćwiczenie: identyfikowania z obrazkiem, wskazywania, budowania mowy zdaniowej, odmiany rzeczownika, […]

Trafiłam na te książki przypadkiem – podczas urlopowych wędrówek.

To grube, kartonowe książki, a w nich mnóstwo okienek do otwierania.


Postanowiłam wykorzystać je w terapii komunikacji.


Wykorzystałam na razie jedną ze stron książki “Kto mieszka w lesie”,

przygotowałam kartę pracy w programie Boardmaker

i mam ćwiczenie:

  • identyfikowania z obrazkiem,
  • wskazywania,
  • budowania mowy zdaniowej, odmiany rzeczownika,
  • bogacenia słownika biernego i czynnego,
  • ćwczenie pamięci wzrokowej i słuchowej,
  • budowania pytań i odpowiedzi,
  • małej motoryki (okienka trzeba otworzyć).

Na tej karcie Nunuś i Kicia Kocia szukają w lesie lisa. Zaglądają za krzaki, patrzą na drzewa, szukają w dziupli.

Otwieramy okienko, nazwamy zwierzę/roślinę znajdującą się pod okienkiem

i ustalamy, czy to jest to, czego szukamy.

Kiedy poznamy już rozmieszczenie zwierząt/roślin zaczynamy opowiadanie obrazka.

Porównujemy znalezione zwierzę/roslinę z zapisem na karcie pracy.

Ta karta służy głównie wyliczaniu znalezionych zwierząt i roślin.


Inna wersją ćwiczenia jest nazywanie zwierząt i roślin przedstawionych na obrazkach i układanie obrazków w miejscach, w których (naszym zdaniem) są te zwierzęta/rośliny. Oczywiście wcześniej zaglądamy pod okienka. Zapamiętujemy zwierzęta/rośliny.

Ćwiczymy tu pamięć wzrokową.

Po ułożeniu obrazków sprawdzamy, czy leżą na właściwych miejscach,

czyli dokładnie tam, gdzie znajduje się oryginalny obrazek.

To ćwiczenie można robić od razu przy pracy na tej stronie

(to druga strona z poszukiwaniem konkretnego zwierzątka)

lub po zakończeniu książki (po czwartej stronie).

Będziemy mogli wtedy zauważyć,

jak trwała jest pamięć dziecka

pracującego na tym materiale.


Kiedy już wiemy, co Kicia Kocia widziała w lesie

zaczynamy budować wypowiedź zdaniową.

Układam przed dzieckiem etykietkę z pytaniem.

Palcem dotykam każdego okienka i zadaję pytanie.

Dziecko (dotykając palcem do każdego okienka odpowiada)

Jesli mamy rozłożone obrazki na ilustracjach

– podaje mi właściwy obrazek,

jeśli nie mamy – szuka okienka z potrzebnym zwierzątkiem/rośliną.

Pamiętamy, że pytamy [kto?] o zwierzęta i [co?] o rośliny.


Jeśli masz dziecko, które już opanowało taki materiał

zawsze możesz iść krok dalej i wydłużyć zdanie:


Książki są dostępne w księgarniach,

a jeśli chcesz moje karty opracowane do strony o lesie

zostaw dobre słowo w komentarzu i adres e-mail.

  • Marzena
    Marzena
    Odpowiedz

    Jak zawsze rewelacja.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Super i tyle pomysłów z jednej strony a co dopiero z resztą książki. Dziękuję za inspiracje.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Magda
        Magda
        Odpowiedz

        Super pomysł ! Naprawdę genialna pomoc do pracy 🙂

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Justyna
    Justyna
    Odpowiedz

    Super. Wlasnie mam ją w koszyku. Siadam i zamawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Ma Pani bardzo kreatywne pomysły na pracę z dziećmi. Będę zaglądała tu częściej.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Magdalena
    Magdalena
    Odpowiedz

    Jak zawsze cudnie ♥️ Dziękujemy!!!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Paulina
    Paulina
    Odpowiedz

    Odkryłam dziś Pani bloga i jestem oczarowana materiałami, które można tu znaleźć!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Witam Pani Adrianno, kupiłam dzisiaj “Kicia Kocia jest chora” dokładnie z takim samym zamysłem, czyli że wykorzystam książeczkę do nauki gestów oraz symboli PCS. Weszłam w Internet w poszukiwaniu inspiracji i… voila! Super pani to opracowała, wspaniałe pomysły!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Małgorzata
    Małgorzata
    Odpowiedz

    Bardzo inspirujące 🙂 Książeczki z tej serii już zamówione 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Mary
    Mary
    Odpowiedz

    Fantastyczny pomysł! Z przyjemnością wykorzystam, a Kicia już zamówiona.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)

Pracownia Adrianny