Pomoc wymyślona 6 lat temu, ale nadal w użyciu i nadal bardzo lubiana przez dzieci. Może dlatego, że ma prawdziwe zdęcia prawdziwych ptaków? Pomoc prosta – 15 ilustracji z ptakami, małe etykiety naklejone, duże etykiety do dopasowywania. Cztery ilustracje – złote jajo.Moje ptaki to zdjęcia, odbite w zakładzie fotograficznym, podklejone kartonem. Nie laminowałam bo mi […]

Pomoc wymyślona 6 lat temu, ale nadal w użyciu i nadal bardzo lubiana przez dzieci. Może dlatego, że ma prawdziwe zdęcia prawdziwych ptaków?

Pomoc prosta – 15 ilustracji z ptakami, małe etykiety naklejone, duże etykiety do dopasowywania. Cztery ilustracje – złote jajo.
Moje ptaki to zdjęcia, odbite w zakładzie fotograficznym, podklejone kartonem. Nie laminowałam bo mi szkoda – takie są piękne 😉
Czemu ptaki? A czemu nie?


Osobiście uważam, że znacznie trudniej powiedzieć prawidłowo wyraz, którego się nie zna. Trzeba go dobrze usłyszeć, zapamiętać i odtworzyć. (trochę jak ZETOTEST, narzędzie do badania pamięci fonologicznej 😉
Tu jeszcze trzeba w odpowiednim miejscu prawidłowo ułożyć aparat mowy (do gloski [cz].
Nagrodą jest chwila z pięknem przyrody 😉


Przebieg ćwiczenia (mojego)

1. Rozkładamy przed dzieckiem wszystkie karty. Oglądamy ptaki, zastanawiamy się, czy któregoś ptaka znamy. Mówię dziecku, że te piękne ptaki mają swoje nazwy gatunkowe.


2. Wybieram jedno złote jajo z symbolem “CZ-“, czyli głoska [cz] w nagłosie wyrazowym oraz ilustracje pięciu ptaków (w tym dwa z nazwą zawierającą [cz] w nagłosie.
Dziecko powtarza po mnie nazwę ptaka i zastanawia się, czy to on pasuje do naszego jaja.
Jeśli pasuje – odkładamy kartę z ptakiem obok naszego złotego jaja.


3. Tak samo pracujemy z jajem oznaczonym -CZ- wyszukując nazwy ptaków z głoską [cz] w śródgłosie i potem w wygłosie.


4. Z wszystkich kart zostaje nam jeden ptak. Inny niż wszystkie, bo jego nazwa gatunkowa zawiera dwie gloski [CZ}. Tłumaczę dziecku, że dla tego wyjatkowego ptaka mam inne złote jajo i kładę takie, na którym są dwie głoski [CZ]. Sprytne dziecko zauważy, ze już był podobny ptak – Czerniczka – i go tu dołoży.


5. Z dziećmi, które potrafia czytać powtarzamy wyrazy, wyszukujemy w nazwie miejsce artykulacji i dajemy etykietki do podpisania ptaków. Etykietek jest wiecej niż obrazków.


Może się wydawać oczywiste, że naklejona etykietka ułatwia znalezienie właściwego podpisu, ale niekoniecznie.


Pacjenci z afazją też mają sporo pracy przy tym zadaniu, ale bardzo je lubią. Może dlatego, że ptaki są naprawdę piękne. Dostają oni ilustracje i powtarzają nazwy oraz dopasowują samodzielnie etykietki..


To pomoc według mojego pomysłu. Będzie mi miło, jeśli zostawisz swoją opinię.

Komentarze

  • Daga
    Daga
    Odpowiedz

    Świetna pomoc, robiłam podobne zajęcia z synem tylko z fotografiami zwierząt.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0.00 
Całkowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna