Jestem zachwycona pomocą,
jaką dwa lata temu wydał IBE w Warszawie.Na stronie można wyczytać:

Rozwijamy mowę zdaniową – modelowanie zdań.

Jestem zachwycona pomocą,
jaką dwa lata temu wydał IBE w Warszawie.Na stronie można wyczytać:

Materiały zostały opracowane w oparciu o technikę modelowania struktur gramatycznych, która jest na świecie często wykorzystywana przez terapeutów w pracy z dziećmi z zaburzeniami językowymi (Leonard, 2006). 

Technika ta służy rozwijaniu gramatyki (składni i morfologii), ćwiczeniu wybranych struktur składniowych i form gramatycznych, z którymi dziecko ma trudności. Skuteczność techniki modelowania znalazła potwierdzenie w badaniach naukowych (Camarata i in., 1994; Fey, Proctor-Williams, 2000; Eisenberg, 2013).
 
MODELOWANIE ZDAŃ zawiera bardzo atrakcyjne zarówno dla dzieci, jak i dorosłych materiały graficzne, które były sprawdzone i korygowane w badaniu normalizacyjnym Testu Rozwoju Językowego. Ilustracje struktur składniowych były zatem wielokrotnie modyfikowane ze względu na obserwowane reakcje dzieci.
 

Oprócz materiałów graficznych zestaw zawiera instrukcję z przykładowymi scenariuszami stosowania pomocy, ale nie ograniczają one wykorzystania tych narzędzi przez terapeutę w dowolny sposób. 
Te same obrazki mogą być wykorzystywane do ćwiczenia zupełnie różnych struktur (lista przykładowych struktur znajduje się w instrukcji) lub np. do utrwalania i poszerzania słownictwa dzieci czy ćwiczenia umiejętności pragmatycznych.

Bardzo lubię pracować na tycm pomocach zarówno z dziećmi jak i z dorosłymi.
Kapitalne ilustracje, świetnie przemyślane.

Każde ćwiczenie wygląda tak samo.

Pokazuję dziecku kartę i pytam: Co tu się dzieje? 
Dziecko odpowiada różnie – w zależności od poziomu komunikacji,
ale uwierzcie – nie da się jednym słowem.
Najskromniejsze zdanie: “Chłopiec pokazuje królika”.
Najbardziej rozbudowane: Chłopiec pokazuje palcem białego królika,
 który siedzi na trawie pod drzewem.
Kiedy dziecko udzieli odpowiedzi odwracam kartę (karty są dwustronne)
 i pytam: …a tu?
Z drugiej strony zawsze jest obrazek z przeciwieństwem.
I dziecko zaczyna mówić 🙂
“A tu dziewczynka patrzy na ptaszka”,
 “Dziewczynka pokazuje ptaszka, który siedzi na gałezi drzewa”.
W zestawie jest ich chyba 100 😉
Tu przykładowe plansze:
1. Tata z plecakiem i mama z teczką.

2. Tata pije z kawę z filiżanki, chłopiec pije wodę z butelki.

3. Tata czesze synka grzebieniem, a mama czesze córkę szczotką.

Korzystacie?
Nie wyobrażam sobie pracy bez tych ilustracji.
Ilustracje są na tyle fajne, że i dorośli lubią to zadanie, a to niezwykle ważne.
Na naszym rynku mało jest ilustracji dla dorosłych pacjentów.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)

Pracownia Adrianny