Rozwijamy mowę zdaniową – modelowanie zdań.
Jestem zachwycona pomocą,
jaką dwa lata temu wydał IBE w Warszawie.Na stronie można wyczytać:
Materiały zostały opracowane w oparciu o technikę modelowania struktur gramatycznych, która jest na świecie często wykorzystywana przez terapeutów w pracy z dziećmi z zaburzeniami językowymi (Leonard, 2006).
Technika ta służy rozwijaniu gramatyki (składni i morfologii), ćwiczeniu wybranych struktur składniowych i form gramatycznych, z którymi dziecko ma trudności. Skuteczność techniki modelowania znalazła potwierdzenie w badaniach naukowych (Camarata i in., 1994; Fey, Proctor-Williams, 2000; Eisenberg, 2013).
MODELOWANIE ZDAŃ zawiera bardzo atrakcyjne zarówno dla dzieci, jak i dorosłych materiały graficzne, które były sprawdzone i korygowane w badaniu normalizacyjnym Testu Rozwoju Językowego. Ilustracje struktur składniowych były zatem wielokrotnie modyfikowane ze względu na obserwowane reakcje dzieci.
Oprócz materiałów graficznych zestaw zawiera instrukcję z przykładowymi scenariuszami stosowania pomocy, ale nie ograniczają one wykorzystania tych narzędzi przez terapeutę w dowolny sposób.
Te same obrazki mogą być wykorzystywane do ćwiczenia zupełnie różnych struktur (lista przykładowych struktur znajduje się w instrukcji) lub np. do utrwalania i poszerzania słownictwa dzieci czy ćwiczenia umiejętności pragmatycznych.
Bardzo lubię pracować na tycm pomocach zarówno z dziećmi jak i z dorosłymi.
Kapitalne ilustracje, świetnie przemyślane.
Kapitalne ilustracje, świetnie przemyślane.
Każde ćwiczenie wygląda tak samo.
Pokazuję dziecku kartę i pytam: Co tu się dzieje?
Dziecko odpowiada różnie – w zależności od poziomu komunikacji,
ale uwierzcie – nie da się jednym słowem.
Najskromniejsze zdanie: “Chłopiec pokazuje królika”.
Najbardziej rozbudowane: Chłopiec pokazuje palcem białego królika,
który siedzi na trawie pod drzewem.
Kiedy dziecko udzieli odpowiedzi odwracam kartę (karty są dwustronne)
i pytam: …a tu?
Z drugiej strony zawsze jest obrazek z przeciwieństwem.
I dziecko zaczyna mówić 🙂
“A tu dziewczynka patrzy na ptaszka”,
“Dziewczynka pokazuje ptaszka, który siedzi na gałezi drzewa”.
W zestawie jest ich chyba 100 😉
Tu przykładowe plansze:
1. Tata z plecakiem i mama z teczką.
2. Tata pije z kawę z filiżanki, chłopiec pije wodę z butelki.
3. Tata czesze synka grzebieniem, a mama czesze córkę szczotką.
Korzystacie?
Nie wyobrażam sobie pracy bez tych ilustracji.
Ilustracje są na tyle fajne, że i dorośli lubią to zadanie, a to niezwykle ważne.
Na naszym rynku mało jest ilustracji dla dorosłych pacjentów.
Katarzyna
Wspaniałe!
Natalia
Witam. Super zadania dziękuję za pomoc:) skorzystamy:)
Adrianna
Niestety nie wysyłam tych pomocy. To oryginalna pomoc Instytutu Badań Edukacyjnych.
Nika
Dzień dobry, próbowałam znaleźć gdzie tą pomoc można zakupić..podpowie Pani?bo na stronie IBE nie znalazłamp Pozdrawiam:)
Adrianna
Obawiam się, że nie są dostępne. IBE miało projekt, w ramach którego Poradnie Psychologiczno-Pedagogiczne otrzymały narzędzia diagnostyczne i materiały do terapii – bezpłatnie. Potem można było robić kursy, by umieć z tych narzędzi korzystać. Kursy TRJ widziałam, że wróciły. Czy wróci reszta – nie wiem. Jeśli ma Pani znajomych w PPP może pomogą.