Jestem zachwycona pomocą,
jaką dwa lata temu wydał IBE w Warszawie.Na stronie można wyczytać:

Rozwijamy mowę zdaniową – modelowanie zdań.

Jestem zachwycona pomocą,
jaką dwa lata temu wydał IBE w Warszawie.Na stronie można wyczytać:

Materiały zostały opracowane w oparciu o technikę modelowania struktur gramatycznych, która jest na świecie często wykorzystywana przez terapeutów w pracy z dziećmi z zaburzeniami językowymi (Leonard, 2006). 

Technika ta służy rozwijaniu gramatyki (składni i morfologii), ćwiczeniu wybranych struktur składniowych i form gramatycznych, z którymi dziecko ma trudności. Skuteczność techniki modelowania znalazła potwierdzenie w badaniach naukowych (Camarata i in., 1994; Fey, Proctor-Williams, 2000; Eisenberg, 2013).
 
MODELOWANIE ZDAŃ zawiera bardzo atrakcyjne zarówno dla dzieci, jak i dorosłych materiały graficzne, które były sprawdzone i korygowane w badaniu normalizacyjnym Testu Rozwoju Językowego. Ilustracje struktur składniowych były zatem wielokrotnie modyfikowane ze względu na obserwowane reakcje dzieci.
 

Oprócz materiałów graficznych zestaw zawiera instrukcję z przykładowymi scenariuszami stosowania pomocy, ale nie ograniczają one wykorzystania tych narzędzi przez terapeutę w dowolny sposób. 
Te same obrazki mogą być wykorzystywane do ćwiczenia zupełnie różnych struktur (lista przykładowych struktur znajduje się w instrukcji) lub np. do utrwalania i poszerzania słownictwa dzieci czy ćwiczenia umiejętności pragmatycznych.

Bardzo lubię pracować na tycm pomocach zarówno z dziećmi jak i z dorosłymi.
Kapitalne ilustracje, świetnie przemyślane.

Każde ćwiczenie wygląda tak samo.

Pokazuję dziecku kartę i pytam: Co tu się dzieje? 
Dziecko odpowiada różnie – w zależności od poziomu komunikacji,
ale uwierzcie – nie da się jednym słowem.
Najskromniejsze zdanie: “Chłopiec pokazuje królika”.
Najbardziej rozbudowane: Chłopiec pokazuje palcem białego królika,
 który siedzi na trawie pod drzewem.
Kiedy dziecko udzieli odpowiedzi odwracam kartę (karty są dwustronne)
 i pytam: …a tu?
Z drugiej strony zawsze jest obrazek z przeciwieństwem.
I dziecko zaczyna mówić 🙂
“A tu dziewczynka patrzy na ptaszka”,
 “Dziewczynka pokazuje ptaszka, który siedzi na gałezi drzewa”.
W zestawie jest ich chyba 100 😉
Tu przykładowe plansze:
1. Tata z plecakiem i mama z teczką.

2. Tata pije z kawę z filiżanki, chłopiec pije wodę z butelki.

3. Tata czesze synka grzebieniem, a mama czesze córkę szczotką.

Korzystacie?
Nie wyobrażam sobie pracy bez tych ilustracji.
Ilustracje są na tyle fajne, że i dorośli lubią to zadanie, a to niezwykle ważne.
Na naszym rynku mało jest ilustracji dla dorosłych pacjentów.

Komentarze

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Wspaniałe!

  • Natalia
    Natalia
    Odpowiedz

    Witam. Super zadania dziękuję za pomoc:) skorzystamy:)

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Niestety nie wysyłam tych pomocy. To oryginalna pomoc Instytutu Badań Edukacyjnych.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0.00 
Całkowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna