Kolejny post ze starego bloga, ale bardzo chcia艂am, by tu by艂. I jest 馃槈 Tytu艂em anegdoty:Moja c贸rka, gdy mia艂a 2-3-4 lata jada艂a tylko zupy z burak贸w. Nie do ko艅ca kojarzy艂a, 偶e buraczkowa jest czerwona. Za ka偶dym razem, gdy pyta艂a – jaka dzi艣 zupa?m贸wili艣my: pomidorowa – zgodnie z prawd膮. – a z czego?– z burak贸w– a to zjem 馃槈I ros贸艂 […]

Kolejny post ze starego bloga, ale bardzo chcia艂am, by tu by艂. I jest 馃槈

Tytu艂em anegdoty:
Moja c贸rka, gdy mia艂a 2-3-4 lata jada艂a tylko zupy z burak贸w. 
Nie do ko艅ca kojarzy艂a, 偶e buraczkowa jest czerwona. 
Za ka偶dym razem, gdy pyta艂a 
– jaka dzi艣 zupa?
m贸wili艣my: pomidorowa – zgodnie z prawd膮. 
– a z czego?
– z burak贸w
– a to zjem 馃槈
I ros贸艂 by艂 z burak贸w, i og贸rkowa z burak贸w i wiele innych.
Wszystko po to, by zjad艂a.
Do dzi艣 nam tego nie mo偶e wybaczy膰 馃槈


Moim ulubionym tematem do rozpocz臋cia kontaktu z dzieckiem jest pytanie; – co by艂o dzisiaj na obiad (pracuj臋 g艂贸wnie z ma艂ymi dzie膰mi, kt贸re maj膮 obiad w przedszkolu, albo doros艂ymi – te偶 w porze po obiedzie).
Cz臋sto dziecko nie wie.
Nie potrafi nazwa膰 potrawy, nie nazywa zupy. Zawsze jednak wie, 偶e by艂y nale艣niki 馃槈 i ros贸艂 馃槈 To takie ulubione potrawy wszystkich maluszk贸w 馃槈
Wyszuka艂am w sieci rysunek garnka, 

ilustracje podstawowych warzyw 

i pracujemy nad:

– bogaceniem s艂ownictwa,

– posiadaniem wiedzy o sk艂adnikach zupy,

– budowaniem przymiotnika od rzeczownika,

– wypowiadaniem wyraz贸w wielosylabowych.


Warto pami臋ta膰, 偶e nie wymy艣lamy zup, 
z kt贸rymi dziecko nie ma szans si臋 zetkn膮膰.

Ilustracj臋 drukuj臋, wycinam, laminuj臋. Rozk艂adam przed dzieckiem warzywa i nazywamy je.

Najcz臋艣ciej znane to pomidor, og贸rek, pieczarki, czasem kalafior. Najmniej znany – szczaw.
T艂umacz臋 dzieciom, 偶e do zupy wk艂adamy wiele sk艂adnik贸w, ale ten, kt贸rego jest najwi臋cej decyduje o jej smaku i nazwie.
Moje garnki maj膮 podpisane nazwy zup. Czytam podpis i pytam, z czego jest zupa, kt贸ra gotuje si臋 w tym garnku.

Dziecko wys艂uchuje w nazwie zupy warzywo i k艂adzie je na garnku. Razem nazywamy zup臋 od warzywa, kt贸re zosta艂o wybrane.
(mo偶emy wyklaska膰 nazw臋 oznaczaj膮c ka偶de kla艣ni臋cie klockiem 
i przeliczy膰 ilo艣膰 sylab – je艣li dziecko jest na takim poziomie, 偶e poradzi sobie)


Rozmawiam z dzie膰mi o tym, kt贸re zupy lubi膮, kt贸re jedz膮.
Czasem zdarza si臋, 偶e dziecko m贸wi:– a ja lubi臋 jak w zupie jest kalafior i broku艂y. I to mnie bardzo cieszy 馃槈

Na zdj臋ciu dziecko dopasowa艂o wszystkie warzywa do podpisanych garnk贸w.Samo nazywa zupy patrz膮c z jakiego warzywa jest ugotowana.

Najbardziej cieszy mnie, gdy na koniec zaj臋膰 pyta mam臋: “mamo -ugotujesz mi zup臋 pieczarkow膮?” Wiem wtedy, 偶e zacznie zastanawia膰 si臋, z czego jest zupa, kt贸r膮 je.


W ferworze prac nad zdj臋ciami zauwa偶y艂am, 偶e nie ma jednego garnka – jest jeszcze zupa og贸rkowa 馃槈
Oczywi艣cie t艂umacz臋 dzieciom, 偶e zupa ogr贸kowa jest z og贸rk贸w, kt贸re wcze艣niej ukiszono, podobnie z kapu艣niakiem. T艂umacz臋 te偶, 偶e buraczkow膮 nazywamy barszczem, a grzybowa jest smaczna te偶 z suszonych grzyb贸w.


Czasem zdarza si臋, 偶e dziecko samo m贸wi:- a ja najbardziej lubi臋 ros贸艂. Mam wtedy dodatkowy garnek 馃槈

T艂umacz臋 dziecku, 偶e w rosole jest du偶o wa偶nych warzyw, ale wa偶niejszy jest:

kurczak/kura 馃槈


To naprawd臋 艣wietny materia艂 do budowania wypowiedzi zdaniowej.


Od wpisu min臋艂y trzy lata. Pomoc otrzyma艂a nowy szlif.

Dzi艣 pracuj臋 tak:

Mam garnek, etykiety z nazwami zup, mam te偶 g艂贸wny sk艂adnik zupy

To wersja podstawowa – poziom 1

Mo偶na zacz膮膰 od trzech garnk贸w i o jeden wi臋cej sk艂adnik贸w.

Mo偶na pracowa膰 na wszystkich dziewi臋ciu garnkach:

Dla tych, kt贸rzy lubi膮 tylko ros贸艂, jest te偶 ros贸艂.

Pomoc w nowej, od艣wie偶onej wersji mo偶na zakupi膰 w sklepie Pracowni “Adrianna”.


Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produkt贸w w koszyku!
Kwota cz臋艣ciowa
0.00 
Ca艂kowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna