W czasie pracy nad głoską [R] od zawsze odczuwam brak wystarczającej ilości pomocy. Często ten początkowy etap (TR, DR) w gotowych pomocach jest potraktowany bardzo krótko, a moje doświadczenie zawodowe wskazuje, że muszę mu poświęcać znacznie więcej pracy. Opracowałam nową pomoc do automatyzacji ERKI w zdaniach. To kolejny etap pracy nad głoską, ale równie ubogi […]

W czasie pracy nad głoską [R] od zawsze odczuwam brak wystarczającej ilości pomocy. Często ten początkowy etap (TR, DR) w gotowych pomocach jest potraktowany bardzo krótko, a moje doświadczenie zawodowe wskazuje, że muszę mu poświęcać znacznie więcej pracy.


Opracowałam nową pomoc do automatyzacji ERKI w zdaniach. To kolejny etap pracy nad głoską, ale równie ubogi w pomoce na rynku.


Moja pomoc składa się z 7 kart:

  • 9 ilustracji (rzeczowniki z TR, DR – rodzaj męski),
  • 9 ilustracji (rzeczowniki z TR, DR – rodzaj żeński),
  • zdanie do uzupełnienia (terapia ERKI połączona z odmianą rzeczownika w zależności od rodzaju),
  • etykiety do ilustracji (2 karty)
  • zdania,
  • karta kontrolna,


Przebieg ćwiczeń

Wariant 1

  • rozkładam przed dzieckiem ilustracje i kartę pracy, nazywamy obrazki,
  • każda prawidłowa realizacja oznaczana jest żetonem na karcie kontrolnej,

Wariant 2

  • rozkładam przed dzieckiem ilustracje,
  • jeśli dziecko czyta – dokłada do każdej ilustracji etykietę z podpisem,
  • jeśli nie czyta – ja czytam, a dziecko dokłada powtarzając lub nazywając ilustrację,

Wariant 3

  • rozkładam ilustracje,
  • nazywamy obrazki,
  • dzielimy obrazki na rzeczowniki rodzaju żeńskiego i rodzaju męskiego,
  • kładę przed dzieckiem pasek zdania (rodzaj żeński),
  • czytam pierwsze zdanie wybierając właściwy obrazek: np. “Wypatruję drugiej cytryny.” ,
  • dziecko analogicznie uzupełnia ilustracje na pasku zdania i wypowiada całe zdanie,
  • każde prawidłowo powiedziane zdanie oznaczany żetonem na karcie kontrolnej,
  • analogicznie pracujemy na rzeczownikach rodzaju męskiego.,

Wariant 4

  • rozkładam ilustracje,
  • nazywamy obrazki,
  • kładę przed dzieckiem dwa paski zdań,
  • biorę pierwszy obrazek i czytam pierwsze zdanie wybierając właściwy pasek do uzupełnienia: np. biorę do ręki ilustrację “struś”, mówię: “Wypatruję drugiego strusia”, układam ilustrację na właściwym pasku zdań,
  • dziecko analogicznie uzupełnia ilustracje na pasku zdania i wypowiada całe zdanie,
  • każde prawidłowo powiedziane zdanie oznaczany żetonem na karcie kontrolnej,

Wariant 5

  • układamy zdania wybierając właściwy obrazek,
  • czytamy zdanie na pasku zdań i właściwym paskiem etykietujemy zdanie,
  • każde prawidłowo powiedziane zdanie oznaczany żetonem na karcie kontrolnej,


W zależności od możliwości Twojego dziecka lub pacjenta dorosłego wybierasz warianty, które da radę zrobić.

Pomoc ma realistyczne ilustracje, nadaje się do pracy zarówno z dzieckiem jak i z pacjentem dorosłym, czy młodzieżą.


To dopracowana, poprawnie merytorycznie pomoc.


Tym razem do kupienia.

Za 5 zł dostajesz: scenariusz, 7 kart z materiałem do pracy, 5 wariantów, moją pasję i doświadczenie zawodowe.

Jeśli chcesz wejść w posiadanie zestawu, który usprawni Twoje zajęcia możesz go zakupić tu:

Paragony za zakup są do odbioru w siedzibie firmy, faktury wysyłam e-mail.


Zostaw w komentarzu informację o chęci zakupu i zajrzyj do skrzynki. Otrzymasz tam informacje jak zrealizować płatność. Materiał (w plikach PDF) otrzymasz na skrzynkę). Zwróć uwagę, czy prawidłowo wpisałaś/wpisałeś adres e-mail. (adres nie będzie widoczny w komentarzu)


Nadal na blogu będą pojawiały się darmowe pomoce, ale od dziś będzie można też zakupić bardziej rozbudowane.


Ilustracje pochodzą ze strony Pixabay. Jestem autorem pomysłu. Nie wyrażam zgodny na modyfikację pomocy lub udostępnianie jej bez informacji skąd pochodzi.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)

Pracownia Adrianny