Tym razem przygotowałam pomoc do automatyzacji głoski [r] ustawionej nie tylko po głoskach [t] i [d]. jak do tej pory.
Od lat lubię manualne ćwiczenia w logopedii.
Długo zbierałam zestaw figurek, by pasowały do moich kart, albo odwrotnie. Niemniej każdy gadżet, który mógł mi się do tej pomocy przydać był przechowywany z pietyzmem.
Karty pracy zostały opracowane tak, by obrazki miały nazwy z konkretnej kategorii. Znajdziesz w niej:
- wyrazy z [erką] po głosce t, d, k, g, f, w,
- wyrazy z [erką] na początku i na końcu wyrazu,
- wyrazy z [erką] w nagłosie – w otoczeniu samogłosek,
- wyrazy z [erką] w śródgłosie – przed spółgłoską,
Przebieg ćwiczenia:
Wysypuję z koperty wszystkie zabawki, oglądamy, nazywamy, rozmawiamy.
Następnie kolejno wyjmuję konkretną kartę pracy, kładę przed dzieckiem. Dziecko wyszukuje właściwy element [zawsze uprzedzam dziecko, że może on wyglądać inaczej, ale znaczy to samo] i kładzie go na karcie.
Można wybrać tylko karty z wyrazami, które dziecko już realizuje: np. pracujemy na TD, DD – wybieram tylko taki materiał wyrazowy.
Stopniowo – wraz z nabywanie umiejętności – możemy dokładać kolejne karty.
Mam świadomość, że nie będzie Wam łatwo przygotować taki zestaw gadżetów, dlatego moje karty opracowałam w innej formie.
W sklepie mojej pracowni można zakupić karty z tym samym materiałem wyrazowym i kartę z etykietami. Etykiety należy porozcinać.
Pojedyncza karta pracy wygląda tak:
Cała pomoc to 3 karty pracy i karta z etykietami – łącznie 36 wyrazów.
Przebieg ćwiczenia:
Wariant I
- Kładę przed dzieckiem planszę, a dziecko nazywa ilustracje.
- Następnie wyszukuje ono potrzebną etykietę i podkleja pod obrazkiem.
Wariant II.
- Kładę przed dzieckiem trzy plansze, nazywamy ilustracje.
- Kładę przed dzieckiem rozsypankę etykiet.
- Dziecko wybiera losowo etykietę, odczytuje i wyszukuje ilustrację, pod którą należy ją przykleić.
- Przykleja etykietę pod obrazkiem.
Karty – gotowe do pracy nad automatyzacją głoski [r] – zakupisz tutaj.
Zapraszam
Dodaj komentarz