![TRudna głoska [R] – ćwiczenia Każdy z nas ma swoją własną drogę wyćwiczenia tej głoski. Moja polega na zwiększeniu nacisku na ustawienie jej po głosce [t] i [d] przez aktywną wibrację: czyli dzięki podwójnemu uderzeniu w wałek dziąsłowy – zamiast głosek [TR] mówimy [TD], zamiast głosek [DR] – mówimy [DD]. Wymaga to pracy, wielokrotności powtórzeń, zaangażowania i sprawnej motoryki (ale […]](https://www.pracownia-adrianna.pl/wp-content/uploads/2019/08/68265941_2616556018375729_1803572285030793216_n-1.jpg)
Każdy z nas ma swoją własną drogę wyćwiczenia tej głoski.
Moja polega na zwiększeniu nacisku na ustawienie jej po głosce [t] i [d]
przez aktywną wibrację:
czyli dzięki podwójnemu uderzeniu w wałek dziąsłowy
– zamiast głosek [TR] mówimy [TD],
zamiast głosek [DR] – mówimy [DD].
Wymaga to pracy, wielokrotności powtórzeń, zaangażowania i sprawnej motoryki
(ale motorykę usprawniam zanim zacznę ustawienie głoski).
Wymaga też sporej ilości materiału utrwalającego to zestawienie.
Po uzyskaniu z [TD] – [TR[ – izoluję głoskę [r]
i utrwalam w kolejnych zestawieniach.
Owszem, wspomagam się wibratorem logopedycznym p. Bochniarza,
ale dziecko w domu pracuje na swoim materiale
(otrzymanym ode mnie).
Jakiś czas temu założyłam na FB grupę “Pracuję na erką” – bo pomocy do terapii tej głoski na rynku ciągle mało.
Dziś chcę Wam pokazać moją najnowszą grę, w której pracujemy na zdaniach.
Materiał obrazkowy pochodzi z programu Boardmaker.
Dobór słów i koncepcja gry to mój pomysł.

W grze biorą udział dwa nieprzypadkowe pionki (wydra i strażak).

Losujemy ilość pół – u mnie robi to ulubiona przez dzieci elektroniczna kostka)
i przesuwamy się w stronę mety.
Po drodze dziecko mówi moje i swoje zdania.
Niby proste, ale:
- po pierwsze: w każdym zdaniu są przynajmniej trzy wyrazy z zestawem TR/DR .
- po drugie – zdanie trzeba sobie samemu ułożyć.
np:
Wydra jest trochę podrapana.
Strażak stracił trochę zdrowia.
Wydra ma trochę drożdżówek.
Strażak przegapił trochę melodramatu.
Wydra ma trochę adresów.
itp.
Dzieciom, które mają trudność w budowaniu zdań pomagam paskiem z podpowiedzią:

Budują wtedy prostsze zdania, ale budują 🙂
W domu dziecko układa naprzemiennnie zdania z wydrą w roli głównej i ze strażakiem w roli głównej.

Wyrazy/pionki nie są tu przypadkowo.
[Strażak] – zmiana ułożenia warg od głoski [s] do [td] wymaga sporej kontroli artykulatorów.
[Wydra] – artykulacja [dr] w środku wyrazu, czyli też pod znaczną kontrolą.
Nie wszystkie zdania będą miały sens, ale nie o sens tu chodzi – uprzedzamy dziecko, że mogą nam wychodzić głupotki.
Jeśli chcecie wzbogacić swój warsztat pracy o moją grę – wystarczy dobre słowo w komentarzu 🙂
Marta
Fantastyczna pomoc!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Agnieszka
Pomysłowa gra! Świetna zabawa z dziećmi. Moi uczniowie uwielbiają gry planszowe. Również poproszę😊 gratuluję pomysłowości!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty
Magda
Pani Adrianno świetna pomoc !!!! Jeśli to możliwe to poproszę 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Lucyna
Poproszę😊gra na pewno będzie super👍przetestujemy👬
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Karolina
Świetna pomoc. Chętnie przygarniemy pomysł. 😉
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Joanna Celińska
Gratuluję pomysłu 😊
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Lidia
Dzień dobry. Już wiem , że to bardzo przydatna pomoc. Poproszę i dziękuję. Lidia Demusz
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Bardzo dobry pomysł :) ja też mam problemy z tą erką.mozolna praca.
Jeżeli można to poproszę o tą pomoc.. będę wdzięczna:):)
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Joanna
Świetna pomoc, zwłaszcza, gdy już brak pomysłów. Ja także uważam tę metodę pracy nad erką za bardzo skuteczną.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Barbara
Super pomoc!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Ania
Jak zwykle rewelacja! Z chęcią przygarnę:)!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Monika
Jak zwykle super. Pracuję w bardzo podobny sposób nad “erką ” i chętnie przygarnę taką grę 🙂 Pozdrawiam cieplutko 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Stasia
Rewelacyjny pomysł na gra. Gratulacje
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Katarzyna
Kolejny ciekawy pomysł na zajęcia i fajna pomoc. Pozdrawiam 🙂
Agata
Świetny pomysł ,aż chce się ćwiczyć.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Kamila
Dzień dobry,
Bardzo ciekawa pomoc. Jeśli to nie problem to chętnie przygarnę. Dziękuję i pozdrawiam!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Aga
Ja tez lubie prace z gloska r po jej wywolaniu radosc dziecka nieopisana😀 dlatego z gry na pewno zrobie uzytek jeszcze raz brawo za pomyslowosc👏👏 i z gory dziekuje
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Barbara Elżbieta
Gratuluję kreatywności i świetnego pomysłu
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉
Beata
Pomysł świetny. Jeśli można, chętnie skorzystam.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty
Agnieszka
Fantastyczny pomysł!! Poproszę:)
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty
Marta
Wow.. pomoc robi wrażenie! Poproszę!!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty
Katarzyna
Oczywiście, że chce wzbogacić warsztat o Pani pomoce. Proszę zastanowić się nad abonamentem na tworzone przez Panią pomoce dla stałych czytelników.
PS. Dzięki otrzymanej od Pani pomocy, mój mały pacjent zaczął mówić “r” – mama aż płakała w gabinecie, bo to ostatnia z wielu głosek, nad którymi pracowali już dobrych kilka lat. Dziękuję, że podzieliła się Pani Patrycją i Patrykiem. Ślę pozdrowienia K
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂 Myślę nie tyle o abonamencie, co o profilu na Patronite 😉
Monika
Świetna pomoc 🙂 Będę wdzięczna za podzielenie się, dziękuję 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂
Danuta
skorzystałam z kilku nowych dla mnie pomysłów i wprowadziłam na zajęcia. Dzieci były zachwycone.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂
Danuta
skorzystałam z kilku nowych dla mnie pomysłów i wprowadziłam na zajęcia. Dzieci były zachwycone. jeżeli może Pani udostępnic materiały , to z góry dziękuję
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂
Katarzyna
Dziękuję, że dzieli się Pani swoim doświadczeniem, wiedzą i pracą. Pozdrawiam!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Julia
swietna pomoc Pani Adriano
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Kamila
Świetna gra, chętnie skorzystam 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Sylwia
Gra super, na pewno podoba się dzieciakom.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Justyna
Świetna gra. Dzieci je uwielbiają. Poproszę!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Klaudia
Super pomysł! Można prosić? 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉