Każdy z nas ma swoją własną drogę wyćwiczenia tej głoski. Moja polega na zwiększeniu nacisku na ustawienie jej po głosce [t] i [d] przez aktywną wibrację: czyli dzięki podwójnemu uderzeniu w wałek dziąsłowy – zamiast głosek [TR] mówimy [TD], zamiast głosek [DR] – mówimy [DD]. Wymaga to pracy, wielokrotności powtórzeń, zaangażowania i sprawnej motoryki (ale […]

Każdy z nas ma swoją własną drogę wyćwiczenia tej głoski.

Moja polega na zwiększeniu nacisku na ustawienie jej po głosce [t] i [d]

przez aktywną wibrację:

czyli dzięki podwójnemu uderzeniu w wałek dziąsłowy

– zamiast głosek [TR] mówimy [TD],

zamiast głosek [DR] – mówimy [DD].


Wymaga to pracy, wielokrotności powtórzeń, zaangażowania i sprawnej motoryki

(ale motorykę usprawniam zanim zacznę ustawienie głoski).

Wymaga też sporej ilości materiału utrwalającego to zestawienie.


Po uzyskaniu z [TD] – [TR[ – izoluję głoskę [r]

i utrwalam w kolejnych zestawieniach.


Owszem, wspomagam się wibratorem logopedycznym p. Bochniarza,

ale dziecko w domu pracuje na swoim materiale

(otrzymanym ode mnie).


Jakiś czas temu założyłam na FB grupę “Pracuję na erką” – bo pomocy do terapii tej głoski na rynku ciągle mało.


Dziś chcę Wam pokazać moją najnowszą grę, w której pracujemy na zdaniach.

Materiał obrazkowy pochodzi z programu Boardmaker.

Dobór słów i koncepcja gry to mój pomysł.



W grze biorą udział dwa nieprzypadkowe pionki (wydra i strażak).

Losujemy ilość pół – u mnie robi to ulubiona przez dzieci elektroniczna kostka)

i przesuwamy się w stronę mety.

Po drodze dziecko mówi moje i swoje zdania.

Niby proste, ale:

  • po pierwsze: w każdym zdaniu są przynajmniej trzy wyrazy z zestawem TR/DR .
  • po drugie – zdanie trzeba sobie samemu ułożyć.

np:

Wydra jest trochę podrapana.

Strażak stracił trochę zdrowia.

Wydra ma trochę drożdżówek.

Strażak przegapił trochę melodramatu.

Wydra ma trochę adresów.

itp.

Dzieciom, które mają trudność w budowaniu zdań pomagam paskiem z podpowiedzią:

Budują wtedy prostsze zdania, ale budują 🙂


W domu dziecko układa naprzemiennnie zdania z wydrą w roli głównej i ze strażakiem w roli głównej.


Wyrazy/pionki nie są tu przypadkowo.

[Strażak] – zmiana ułożenia warg od głoski [s] do [td] wymaga sporej kontroli artykulatorów.

[Wydra] – artykulacja [dr] w środku wyrazu, czyli też pod znaczną kontrolą.


Nie wszystkie zdania będą miały sens, ale nie o sens tu chodzi – uprzedzamy dziecko, że mogą nam wychodzić głupotki.

Jeśli chcecie wzbogacić swój warsztat pracy o moją grę – wystarczy dobre słowo w komentarzu 🙂

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Fantastyczna pomoc!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Agnieszka
        Agnieszka
        Odpowiedz

        Pomysłowa gra! Świetna zabawa z dziećmi. Moi uczniowie uwielbiają gry planszowe. Również poproszę😊 gratuluję pomysłowości!

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty

    • Magda
      Magda
      Odpowiedz

      Pani Adrianno świetna pomoc !!!! Jeśli to możliwe to poproszę 🙂

      • Adrianna
        Adrianna
        Odpowiedz

        Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Lucyna
    Lucyna
    Odpowiedz

    Poproszę😊gra na pewno będzie super👍przetestujemy👬

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Karolina
    Karolina
    Odpowiedz

    Świetna pomoc. Chętnie przygarniemy pomysł. 😉

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Joanna Celińska
        Joanna Celińska
        Odpowiedz

        Gratuluję pomysłu 😊

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Lidia
    Lidia
    Odpowiedz

    Dzień dobry. Już wiem , że to bardzo przydatna pomoc. Poproszę i dziękuję. Lidia Demusz

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Bardzo dobry pomysł :) ja też mam problemy z tą erką.mozolna praca.
        Bardzo dobry pomysł :) ja też mam problemy z tą erką.mozolna praca.
        Odpowiedz

        Jeżeli można to poproszę o tą pomoc.. będę wdzięczna:):)

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Joanna
        Joanna
        Odpowiedz

        Świetna pomoc, zwłaszcza, gdy już brak pomysłów. Ja także uważam tę metodę pracy nad erką za bardzo skuteczną.

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Barbara
    Barbara
    Odpowiedz

    Super pomoc!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Ania
    Ania
    Odpowiedz

    Jak zwykle rewelacja! Z chęcią przygarnę:)!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Monika
    Monika
    Odpowiedz

    Jak zwykle super. Pracuję w bardzo podobny sposób nad “erką ” i chętnie przygarnę taką grę 🙂 Pozdrawiam cieplutko 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Stasia
    Stasia
    Odpowiedz

    Rewelacyjny pomysł na gra. Gratulacje

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Katarzyna
        Katarzyna
        Odpowiedz

        Kolejny ciekawy pomysł na zajęcia i fajna pomoc. Pozdrawiam 🙂

  • Agata
    Agata
    Odpowiedz

    Świetny pomysł ,aż chce się ćwiczyć.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Kamila
    Kamila
    Odpowiedz

    Dzień dobry,
    Bardzo ciekawa pomoc. Jeśli to nie problem to chętnie przygarnę. Dziękuję i pozdrawiam!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Aga
    Aga
    Odpowiedz

    Ja tez lubie prace z gloska r po jej wywolaniu radosc dziecka nieopisana😀 dlatego z gry na pewno zrobie uzytek jeszcze raz brawo za pomyslowosc👏👏 i z gory dziekuje

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Barbara Elżbieta
    Barbara Elżbieta
    Odpowiedz

    Gratuluję kreatywności i świetnego pomysłu

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Beata
    Beata
    Odpowiedz

    Pomysł świetny. Jeśli można, chętnie skorzystam.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty

  • Agnieszka
    Agnieszka
    Odpowiedz

    Fantastyczny pomysł!! Poproszę:)

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Wow.. pomoc robi wrażenie! Poproszę!!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Oczywiście, że chce wzbogacić warsztat o Pani pomoce. Proszę zastanowić się nad abonamentem na tworzone przez Panią pomoce dla stałych czytelników.
    PS. Dzięki otrzymanej od Pani pomocy, mój mały pacjent zaczął mówić “r” – mama aż płakała w gabinecie, bo to ostatnia z wielu głosek, nad którymi pracowali już dobrych kilka lat. Dziękuję, że podzieliła się Pani Patrycją i Patrykiem. Ślę pozdrowienia K

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂 Myślę nie tyle o abonamencie, co o profilu na Patronite 😉

  • Monika
    Monika
    Odpowiedz

    Świetna pomoc 🙂 Będę wdzięczna za podzielenie się, dziękuję 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Danuta
    Danuta
    Odpowiedz

    skorzystałam z kilku nowych dla mnie pomysłów i wprowadziłam na zajęcia. Dzieci były zachwycone.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Danuta
    Danuta
    Odpowiedz

    skorzystałam z kilku nowych dla mnie pomysłów i wprowadziłam na zajęcia. Dzieci były zachwycone. jeżeli może Pani udostępnic materiały , to z góry dziękuję

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa 🙂 Proszę zajrzeć do poczty 🙂

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Dziękuję, że dzieli się Pani swoim doświadczeniem, wiedzą i pracą. Pozdrawiam!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Julia
    Julia
    Odpowiedz

    swietna pomoc Pani Adriano

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Kamila
    Kamila
    Odpowiedz

    Świetna gra, chętnie skorzystam 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Sylwia
    Sylwia
    Odpowiedz

    Gra super, na pewno podoba się dzieciakom.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Justyna
    Justyna
    Odpowiedz

    Świetna gra. Dzieci je uwielbiają. Poproszę!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Klaudia
    Klaudia
    Odpowiedz

    Super pomysł! Można prosić? 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)

Pracownia Adrianny