Są takie ćwiczenia, które lubię ponad wszystko. Mają kilka ważnych funkcji, ale moją ulubioną jest prowokowanie do mówienia, do dociekania. To ćwiczenia wykluczania ze zbioru. Każda karta to jeden poziom. Poziom 1. Nazywamy obrazki w rzędzie: truskawki, maliny, wiśnie, banany, jabłko zauważamy, że większość z nich jest czerwonego koloru (jeśli dziecko nie zauważa – nazywamy: […]

Są takie ćwiczenia, które lubię ponad wszystko.

Mają kilka ważnych funkcji, ale moją ulubioną jest prowokowanie do mówienia, do dociekania.

To ćwiczenia wykluczania ze zbioru.

Każda karta to jeden poziom.

Poziom 1.

  • Nazywamy obrazki w rzędzie:
  1. truskawki, maliny, wiśnie, banany, jabłko
  • zauważamy, że większość z nich jest czerwonego koloru (jeśli dziecko nie zauważa – nazywamy: czerwone truskawki, czerwone maliny, itp.
  • pytamy, co jest inne w rzędzie, co nie pasuje?
  • jeśli dziecko zauważy, że banan, pytamy dlaczego? (oczekujemy odpowiedzi” “bo jest żółty”).
  • jeśli dziecko nie zauważy wskazujemy i mówimy: “Nie pasuje tu banan. Ma inny kolor. Jest żółty, a pozostałe owoce są czerwone”.

Analogicznie robimy rząd nr 2

2. helikopter, samolot wojskowy, samolot, dron, statek

odpowiedź: “Nie pasuje statek, bo nie lata.”

3. koń, owca, gęś, zebra kot.

odpowiedź: “Nie pasuje zebra, bo jest dzikim zwierzęciem.”

4. zając, lis, niedźwiedź polarny, wilk, niedźwiedź brunatny

odpowiedź: “Nie pasuje niedźwiedź polarny, bo nie mieszka w lesie.”

Akceptujemy wszystkie odpowiedzi, jeśli są sensowne. Moje dzieci w rzędzie pierwszym np wybierają jabłko – bo jako jedyne ma ogryzek.

Ważne jest, by ustalone kryterium dotyczyło tylko jednego obrazka w rzędzie.


Gdy dajemy sobie radę z poziomem pierwszym, przechodzimy do poziomu drugiego.

Jest trudniej, ale ma być trudniej 😉 Ma zmuszać do poszukiwania.

  • w pierwszym rzędzie wszystko jest czerwone: kolejno leżą: papryczki chili, maliny, czereśnie, porzeczki, truskawki
  • w drugim: helikopter, awionetka, samolot, dron i samolot wojskowy
  • w trzecim: koń, owce, świnia, pies, koza
  • w czwartym: zając, niedźwiedź, wiewiórka, jeż, sarna

Po pierwsze dziecko powinno zauważyć różnice, że jest inaczej niż było. Często zostawiam poprzednią kartę, by to ułatwić.

Po drugie zmienia się trudność

  • w pierwszym rzędzie wszystko jest czerwone: ale nie pasują papryczki chili, bo to nie owoc,
  • w drugim: wszystko lata, ale dron, nie przewozi ludzi,
  • w trzecim: wszystkie to zwierzęta domowe, ale nie pasuje koza, bo jako jedyna ma rogi
  • w czwartym: wszystkie są zwierzętami leśnymi, ale nie pasuje jeż – bo ma igły, a nie miękką sierść/futro.

Poziom trzeci jest najtrudniejszy:

  • w pierwszym rzędzie wszystko jest czerwonym owocem: kolejno leżą: truskawki, maliny, czereśnie, porzeczki i jabłko
  • w drugim wszystko lata: helikopter, samolot wojskowy, samolot, dron i balon,
  • w trzecim same zwierzęta hodowlane: koń, owce, gęsi, pies, kot,
  • w czwartym same zwierzęta leśne: zając, lis, sowa wilk, niedźwiedź,

Wśród odpowiedzi uznajemy:

  • w pierwszym rzędzie wszystko jest czerwonym: ale nie pasują wiśnie, bo jedyne mają twardą pestkę, albo jabłko – bo jedyne ma ogryzek, albo malina – bo jej krzaki drapią,
  • w drugim: wszystko lata, ale balon nie ma silnika, albo dron – bo nie musi mieć załogi w środku,
  • w trzecim: wszystkie to zwierzęta domowe, ale nie pasują gęsi, bo jako jedyne mają dziób, lub pióra, lub są ptakami,
  • w czwartym: wszystkie są zwierzętami leśnymi, ale nie pasuje sowa- bo jako jedyna lata, albo niedźwiedź, bo jako jedyny wspina się na drzewa, albo jako jedyny pływa.

W tym ćwiczeniu ważne jest sensowne kryterium


Zobaczcie ile nazywania, mówienia, rozważania, definiowania i eliminowania.


Na tym materiale fajnie pracują też pacjenci z afazją.


Celem takiego ćwiczenia jest:

  • linearne (od lewej do prawej) spostrzeganie obrazków, 
  • identyfikowanie obiektów, 
  • dostrzeganie cechy wspólnej obiektów, 
  • nazwanie cechy wspólnej obiektów, 
  • dostrzeganie cechy różnicującej jeden obrazek, 
  • nazwanie cechy różnicującej jeden obrazek.

Pacjent ma także okazję do kreatywnego tworzenia innych zbiorów na podstawie ustalonej przez siebie zasady.

Takie indywidualne zabawy przygotowują dziecko/pacjenta do rozumienia i tworzenia rozbudowanych tekstów.

Pomoc można zakupić w sklepie Pracowni “Adrianna”. Zapraszam.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0.00 
Całkowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna