Kolejna zabawa ze starego bloga (bardzo popularny wpis) do wykorzystania w domu lub w gabinecie/placówce. Jej głównym celem jest ćwiczenie słuchu fonemowego. Czym jest słuch fonemowy? To umiejętność wyodrębniania z potoku mowy wyrazów, w wyrazach – sylab, w sylabach – głoski. Pozwala uchwycić kolejność głosek w wyrazie, a także odróżnić poszczególne głoski. Czy ta umiejętność jest nam potrzebna? Tak.  […]

Kolejna zabawa ze starego bloga (bardzo popularny wpis) do wykorzystania w domu lub w gabinecie/placówce. Jej głównym celem jest ćwiczenie słuchu fonemowego.


Czym jest słuch fonemowy? To umiejętność wyodrębniania z potoku mowy wyrazów, w wyrazach – sylab, w sylabach – głoski. Pozwala uchwycić kolejność głosek w wyrazie, a także odróżnić poszczególne głoski.


Czy ta umiejętność jest nam potrzebna? Tak. 

Prawidłowo rozwinięty słuch fonemowy jest podstawą pisania i czytania.


Nie zawsze zdajemy sobie sprawę, że pisanie to integracja pięciu różnych umiejętności.
Na prostym przykładzie zobaczcie, co się dzieje, gdy chcemy coś napisać. 


Owszem, my dorośli robimy to automatycznie,
ale prześledźmy, co musi zrobić dziecko, gdy chce napisać słowo: lustro.


1. Musi podzielić słowo na głoski (analiza słuchowa słowa – tu jest potrzebny sprawny sluch fonemowy) – czyli wyodrębnia: l-u-s-t-r-o,

2. Musi przypomnieć sobie jak wygląda każda potrzebna litera (pamięć wzrokowa),

3. Musi każdą literę umieć napisać (mała motoryka),

4. Musi “złożyć” literki w wyraz (synteza słuchowa – czyli znowu słuch fonemowy),

5. Musi sprawdzić, czy to co napisało, oznacza dokładnie to samo, co chciało napisać. Czy napisane literki naprawdę oznaczają przedmiot jakim jest lustro?


Jeśli dziecko ma słabo wyćwiczony słuch fonemowy potknie się już w pierwszym punkcie.

Będą nam potrzebne:– karty (moje mają obrazki z Internetu – bez oznaczeń licencyjnych),- klamerka,- liczmany (u mnie trzy sztuki – buźki, pudełka po cukierkach).

Cel: – ćwiczenie słuchu fonemowego – wyróżnianie ilości sylab,- wysłuchiwanie pierwszej i ostatniej głoski,- wysłuchiwanie środkowej gloski.
Przebieg zabawy:
1. Kładę przed dzieckiem kartę np. z lamą, etykietkę, trzy buźki.
2. Przeliczamy wspólnie buźki.
3. Pokazuję palcem kolejną buźkę dzieląc wyraz na sylaby.
4. [la] – dotykam pierwszej bużki, [ma] – dotykam drugiej.
5. Dziecko zauważa, że do trzeciej buźki nie dotknęłam (jeśli nie zauważa – zwracam mu na to uwagę).
6. Odsuwamy niepotrzebną buźkę.
7. Liczymy ile mamy liczmanów – 2 buźki.

8. Wyklaskujemy słowo sprawdzający, czy na pewno dobrze wybraliśmy ilość liczmanów.

9. Odszukujemy na obrazku takie miejsce, gdzie są dwie buźki,
10. Przypinamy klamerkę.

11. Gotowe 😉

Tak samo ćwiczymy na każdej kolejnej karcie.

Starsze dzieci mogą wybierać samodzielnie etykietkę z kilku położonych obok obrazka:

I dalej wysłuchiwać tak samo.

Wyrazy dobrane do moich kart są nieprzypadkowe – to wyrazy o budowie 2-3 sylabowej (wyrazy zbudowane z sylab otwartych). 
Wśród kart są również wyrazy jednosylabowe, które mogą posłużyć do wysłuchiwania kolejnej głoski.


Przebieg ćwiczenia:


1. Kładziemy przed dzieckiem np. kartę MAK oraz trzy liczmany/buźki.

2. Przeliczamy ilość głosek wskazując kolejną buźkę.

3. Pytam dziecko jaką głoskę słychać przy pierwszym liczmanie, przy ostatnim, w środku.

(kto zgadnie którą głoskę mówi Jędruś?)
4. Wysłuchujemy również te głoski na palcach.

5. Jeśli dziecko samo nie wysłuchuje – wysłuchujemy razem i razem nazywamy.


(na zdjęciu – pokazuje Jędrusiowi jak będziemy dotykać liczmanów mówiąc każdą potrzebną głoskę – początek zajęć)

Jędruś ma 3 lata i 1 miesiąc. Radzi sobie nieźle, potrafi po śladzie słuchowym odtworzyć głoski dotykając właściwej buźki.
Przy okazji upewniał się czy na pewno Ola widzi, co on robi i jak mu dobrze wychodzi 😉

Mamy też głoskę [s] – w nagłosie. Prawidłowe [s] 😉 Jędruś nie zmiękcza już głosek syczących. 

Jeszcze wyraz [noc]. Tu też ładne [c].

Pracując w ten sposób nauczymy dziecko wysłuchiwać sylaby i głoski oraz ich miejsce w wyrazie. Pozwoli mu to spokojnie przejść przez pierwszy punkt – najważniejszy w opanowaniu umiejętności pisania, o którym pisałam na początku.
Mam nadzieję, że pomogłam oswoić stwierdzenie “słuch fonemowy”, które czasem straszy rodziców, zupełnie niepotrzebnie. 
Gdyby ktoś potrzebował kart – służę pomocą. Wystarczy napisać w komentarzu.

PS. W moim lokalnym sklepie spożywczym można kupić takie pudełka/bużki. W środku jest torebka z pudrowymi groszkami. Pewnie groszki chińskie – ale buźki fajne. Jedna buzia-pudełko z groszkami kosztuje 1 zł. Można je znaleźć w miejscach gdzie są lizaki/gumy/jajka z niespodzianką.
PS 2. Szukając dziś czegoś na Allegro znalazłam inne buźki – mogą zastąpić moje pudełka-buźki.

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Rewelacja! Poproszę. 😊

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Agnieszka
        Agnieszka
        Odpowiedz

        Właśnie takich pomocy szukałam: jednokolorowe obrazki i wszystko bardzo przejrzyste

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

    • Alicja
      Alicja
      Odpowiedz

      Świetna metoda. Chętnie skorzystam z kart.

      • Adrianna
        Adrianna
        Odpowiedz

        Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Kasia
    Kasia
    Odpowiedz

    Z pewnością skorzystam. 🙂 Dziękuję. 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Agnieszka
    Agnieszka
    Odpowiedz

    Świetna pomoc 😍, na pewno bardzo przydałaby mi się w pracy 😊

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Karolina
    Karolina
    Odpowiedz

    Poproszę te cudne pomoce 😊

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Viola
    Viola
    Odpowiedz

    Genialna pomoc w swojej prostocie 😊poproszę😘

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Jola
    Jola
    Odpowiedz

    Jeśli można , poproszę o materiały. Już wiem z kim będę ćwiczyć! Dziękuję !

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Świetna pomoc. Poproszę

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Madzia
    Madzia
    Odpowiedz

    Super pomoc. Właśnie pracujemy z dziećmi nad słuchem fonemowym i Twoje pomoce bardzo się przydadzą ☺️

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Kamila
    Kamila
    Odpowiedz

    Jak zwykle świetny pomysł 🙂 Przyda się taka pomoc 😉 I dziękuję za poprzednie 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Beata
    Beata
    Odpowiedz

    Świetna pomoc. Moge tez prosić. Przyda mi sie przy pracy z dziećmi dwujęzycznymi 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • ANETA
    ANETA
    Odpowiedz

    Dziś trafiłam na Pani bloga i jestem zachwycona.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Kamila
    Kamila
    Odpowiedz

    Świetne😀 Czy mogę prosić o przesłanie?☺

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Justyna
    Justyna
    Odpowiedz

    Świetna pomoc 😀

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Diana
    Diana
    Odpowiedz

    Bardzo dziękuję, że dzieli się Pani swoją wiedzą i pomocami:) Oczywiście jestem zainteresowana. Pozdrawiam

    • Gosia
      Gosia
      Odpowiedz

      Świetna pomoc, jeśli mogę prosić🙂

      • Adrianna
        Adrianna
        Odpowiedz

        Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marlena
    Marlena
    Odpowiedz

    Świetny artykuł, bardzo fajne pomoce 😉 przydadza sie do mojej pracy na zajecia korekcyjno- kompensacyjne z pierwszakami.
    Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Karolina
    Karolina
    Odpowiedz

    Podziwiam pomysłowość i zaangażowanie!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marzi
    Marzi
    Odpowiedz

    Dziękuję, że dzieli się Pani swoją wiedzą i super pomocami. Jestem zainteresowana. Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Monika
    Monika
    Odpowiedz

    Pomysł super i jest mi trafiony do pracy z moim prywatnym dzieckiem a tak mało jest takich pomysłów!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Karolina
    Karolina
    Odpowiedz

    Świetne są 🙂 można również prosić o przesłanie 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Pani Ado. Podglądam Panią od dawna i cieszę się, że mogę korzystać z takich podpowiedzi w pracy z moimi dzieciakami.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Edyta
    Edyta
    Odpowiedz

    Bardzo fajny pomysł, bardzo będę wdzięczna za podzielenie się. Dziękuję i pozdrawiam.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Magda
    Magda
    Odpowiedz

    Świetny pomysł na ćwiczenia. Proszę o przesłanie pomocy.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Madzia
    Madzia
    Odpowiedz

    Cenne informacje i praktyczne wskazówki 😀 będę wdzięczna za udostępnienie pomocy

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Ewa
    Ewa
    Odpowiedz

    Jakie proste a jakie ciekawe i rozwijające. Cudowne. Poproszę o materiały, wykorzystam w pracy z dziećmi 😀. Pozdrawiam.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Emilia
    Emilia
    Odpowiedz

    Prosze o wyslanie kart . Moj syn ma raczej Problem ze sluchem fonemowym, – mowi tylko pojedyncze wyrazy, a i tak w tych pojedynczych wyrazach opuszcza zawsze ostatnia sylabe. Chodzmy po specjalistach w Niemczech, ale zadnego postepu…nikt nie widzi przyczyny, najlepiej czekac…..koszmar. Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Joanna
    Joanna
    Odpowiedz

    Wspaniałe, myślę że to mogłoby pomoc mojej Majce 😘 dziękuję.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Fajna pomoc. Będę wdzięczna za podzielenie się. Pozdrawiam
    Fajna pomoc. Będę wdzięczna za podzielenie się. Pozdrawiam
    Odpowiedz

    Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

      • Mariabardzo
        Mariabardzo
        Odpowiedz

        Bardzo pomocne ćwiczenia. Poproszę i dla mnie. Pozdrawiam serdecznie

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

      • Maria
        Maria
        Odpowiedz

        Bardzo pomocne ćwiczenia. Poproszę i dla mnie. Pozdrawiam serdecznie

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Aga
    Aga
    Odpowiedz

    Świetna pomoc będę wdzięczna za przesłanie kart. Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Proste rozwiązania są najlepsze. Chętnie wykorzystam takie pomoce w swojej pracy. 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Coś do ćwiczeń z moim synem. Poproszę o przesłanie. Będę bardzo wdzięczna.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Monika
    Monika
    Odpowiedz

    Poproszę 😀 To jest to, czego najbardziej teraz potrzebuję, z góry dziękuję 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Justyna
    Justyna
    Odpowiedz

    Bardzo pomysłowe ćwiczenie, napewno sprawia dużo radości. Czy mogę poprosić o zestaw dla mojego malucha?

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Bardzo przydatna pomoc ! Czy mogę prosić o udostępnienie?
    Pozdrawiam serdecznie!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Małgorzata
    Małgorzata
    Odpowiedz

    Proszę o przesłanie zestawu dla mojego synka. Z góry dziękuję

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Lucyna
    Lucyna
    Odpowiedz

    Świetna pomoc. Byłabym wdzięczna za udostępnienie 😊

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Gosia
    Gosia
    Odpowiedz

    Super! Poproszę również 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Aneta
    Aneta
    Odpowiedz

    Poproszę o materiały 🙂 Aneta

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Kasia
    Kasia
    Odpowiedz

    Znalazłam wreszcie to czego szukam. Super sprawa i pomoc dla dziecka/rodzica. Czy mogę prosić o udostępnienie? Chętnie skorzystam:) Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Dorota
    Dorota
    Odpowiedz

    Ćwiczenie jest bardzo interesujące, aktywizuje dziecko. Przydałoby się zarówno do ćwiczenia słuchu fonemowego w domu z własną pociechą , jak i na zajęcia rewalidacyjne. Bardzo proszę o udostępnienie.
    pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Ewa
    Ewa
    Odpowiedz

    Poproszę o karty pracy do rozwijania słuchu fonematycznego.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Alicja
    Alicja
    Odpowiedz

    Bardzo ciekawy artykuł. Również poproszę karty. Dziękuję serdecznie i pozdrawiam.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Ilona
    Ilona
    Odpowiedz

    Doskonale. Czy można rowniez prosić o karty? Dziękuję

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Kalina
    Kalina
    Odpowiedz

    Dzien dobbry,
    Bardzo chętnie przyjme takie karty.
    Dziekuję!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Sylwia
    Sylwia
    Odpowiedz

    Super pomoc. Na pewno skorzystam z Pani kart.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Dorota
    Dorota
    Odpowiedz

    Super pomoc;)

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Ewa
        Ewa
        Odpowiedz

        Super pomoce! Proszę o wysłanie 😀 I pozdrawiam serdecznie

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marzena
    Marzena
    Odpowiedz

    Jak zwykle atrakcyjne i zachęcające dziecko do ćwiczeń. Chętnie wykorzystam na zajęciach.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Wszystkie Pani pomoce drukuję w pierwszej kolejności, żeby jak najszybciej je wykorzystać !

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Karolina
    Karolina
    Odpowiedz

    Świetna pomoc i urozmaicenie zajęć! 😊 Chętnie wykorzystałabym u siebie na zajęciach 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Adrianno, jak zwykle super. Jędruś jest genialny. To zadanie dla 3 latka to trudne zadanie. Nie każdy 6latek daje sobie z tym radę. Będę wdzięczna za obrazki, mam na kim “testować”

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉 Mój Jędruś uwielbiał takie zabawy, ale mam świadomość, że nie każdy trzylatek w to wejdzie 😉

  • Beata
    Beata
    Odpowiedz

    Materiały skrojone jak dla nas . Bardzo proszę o przesłanie. Z góry dziękuję i pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Justyna
    Justyna
    Odpowiedz

    Świetna pomoc, bardzo pomysłowe. Wysłałam koleżankom, których dzieci mają trudności w czytaniu. Bardzo się ucieszyły 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Jak dobrze zajrzeć na Pani bloga – taka wizyta ożywia ciało i umysł 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)

Pracownia Adrianny