Każdy z terapeutów ma swoją/swojego guru. Mam i ja – prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską. Czas spędzony na tych wykładach i ćwiczeniach uważam za jeden z cenniejszych w moim rozwoju zawodowym.
Pamiętam do dziś jak mówiła: “Chcesz dziecko nauczyć orientacji przestrzennej zrób to w przestrzeni. Wejdź sama pod stół, za szafę albo weź zabawki i niech one to zrobią. Ucz przez zabawę, ucz mądrze”.
W ulubionym sklepie dla terapeutów można zakupić psią budę. Przeglądając Internet znalazłam zdjęcia przygotowane przez kogoś. Dokładnie takie same, jakie miałam w planie zrobić. I zrobię – dla drugiej budy 😉
Dorobiłam karty AAC (bo moje dzieci niekoniecznie potrafią już budować zdania) i ćwiczymy psią budą następujące umiejętności:
- klasyfikacja wg jednej cechy: taki sam,
- budowanie wg instrukcji,
- rozumienie zapisu na etykiecie,
- wyszukiwanie zgodnie z zapisem na etykiecie,
- ćwiczenia w rozumienie poprzez składanie trzech elementów: zabawek, etykiety, obrazka.
- ćwiczenia w mówieniu – odczytanie etykiety (pamiętajmy, że palec dziecka dotyka do każdego “mówionego” obrazka.
- dążenie do podejmowania wysiłku umysłowego.
Przebieg zajęć:
Wybierz zajęcia w zależności od możliwości Twojego dziecka:Wersja 1
- Wariant 1
- rozkładam przed dzieckiem zabawkę i obrazki; kolejno budujemy układ z obrazka;
- do zbudowanego układu dokładam etykietę; odczytuję z dzieckiem opis obrazka.;
- analogicznie pracujemy z pozostałymi etykietami;
- Wariant 2
- rozkładam przed dzieckiem zabawkę i obrazki;
- daję etykietę z opisem: odczytuję z dzieckiem treść opisu, analizujemy,
- na obrazkach szukamy, który z nich spełnia warunki zawarte w informacji; ustawiamy zabawki wg instrukcji,
- Wariant 3
- rozkładam przed dzieckiem zabawkę i obrazki;
- buduję z zestawu układ,
- dziecko wyszukuje obrazek, który ma taki sam układ elementów
- (tu będą zdjęcia)
- Wariant 4
- rozkładam przed dzieckiem zabawkę i etykiety;
- dziecko odczytuje etykietę i buduje wg opisu,
- po zbudowaniu wybiera obrazek, który przedstawia to samo,
- (tu będą zdjęcia)
- Wariant 5
- rozkładam przed dzieckiem zabawkę, etykiety i obrazki;
- dziecko łączy etykietę z obrazkiem i buduje układ zabawek wg instrukcji
- Wariant 6
- rozkładam przed dzieckiem obrazki i etykiety;
- odczytujemy etykietę, szukamy obrazka
- (tu będą zdjęcia)
Pamiętajcie, by zawsze nazywać układ, jaki jest na obrazku/etykiecie.
Jeśli dziecko nie mówi – wskazuje paluszkiem konkretny piktogram na etykiecie.
Jeśli masz psią budę, miskę i psa dasz radę wykorzystać etykiety. Zauważ, że nie musi to być ten Tiger`owy zestaw – pracujemy wszak na symbolu.
Jeśli chcesz wejść w posiadanie karty z obrazkami (tej znalezionej w Internecie) oraz moich etykiet AAC zostaw dobre słowo w komentarzu i swój adres e-mail (adres nie będzie widoczny). Jeśli nie widzisz wpisanego komentarza musisz wiedzieć, że to ja je zatwierdzam – więc na pewno będzie później 😉
Agata
Super materiały 😊 Z pewnością przydadzą się na zajęciach dogoterapeutycznych i logopedycznych 😊 Z góry dziękuję
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Wspaniałe
Dzien dobry chcialabym posiadac takie wspaniale karty . Z góry dziękuję i pozdrawiam
Joanna Bokewska
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Magda
Wspaniałe! 😍
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Justyna
Bardzo ciekawa pomoc!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Aleksandra
Super 🙂 poproszę 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Viola
Wspaniała pomoc. Budę z psem już mam z ulubionego sklepu. Zastanawiałam się właśnie jak ją wykorzystam na zajęciach. Pani pomysł spadł mi z nieba. Chętnie skorzystam. Z gòry dziękuję.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Magda
Kolejny raz bardzo chwalę kreatywność i włożoną pracę 💜💛❤
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Beata
Super pomysł, świetne karty. Psa, budę, miskę mam – brakuje mi tylko kart 😉 Pozdrawiam i dziękuję.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Elżbieta
Bardzo mi się podoba propozycja ćwiczeń, chętnie wykorzystam. Dziękuję 🙂i pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Ela
Super karty. Czy można prosić? Jeszcze nie mam budy z pieskiem ale zakupy zrobię w mig 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Katarzyna
Kolejna świetna inspiracja. Teraz tylko trzeba znaleźć psa/kota z budą. Chętnie skorzystam z materiałów.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Anna
Wspaniały pomysł, świetna pomoc. Mam budę z pieskiem, brakuje kart.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Diana
Dziękuję za kolejny wspaniały pomysł na ćwiczenia, właśnie pracujemy z córeczką nad przyimkami:)
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Aga
Genialne! 😍
Teraz już na pewno kupię budę, zwłaszcza, że pojawiły się na to fundusze 😁
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Anna Jędrysek
Witam Pani Adranno. Mogę prosić o symbole AAC chętnie skorzystam 👍😉
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Dorota
Super pomysł! Materiały bardzo przydałyby mi się do pracy z córeczką. Pozdrawiam serdecznie 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Margolcia
Cudowne pomysły. Gratuluję i dziękuję, za możliwość wykorzystania.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Kasia
Właśnie kupiłam sobie zestaw z psem…i Pani karty bardzo mi się przydadzą… To super pomoc!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Justyna
Właśnie kupiłam budy dla pieska i kotka i szukałam inspiracji, jak je wykorzystać. I tak trafiłam na Pani pomysł. Dziękuję!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Anna
Poproszę 😍👍
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Agnieszka
Ależ cudny pomysł! Taka nauka stosunków przestrzennych to sama przyjemność. Dziękuję za inspirację.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Daria
Świetna pomoc, szukałam czegoś takiego;) chętnie wykorzystam !;)
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Agnieszka
Świetna pomoc w utrwalaniu przyimków w rzeczywistości i na kartach. Proszę o karty. Z góry dziękuję.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Elżbieta
Wiem , że to już rok prawie ale dopiero trafiłam na Pani stronę. Pomoc jest świetna i mam nadzieję wykorzystać w mojej pracy. Czy nadal mogę prosić o udostępnienie kart? Pozdrawiam E.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Magda
Super pomysł, byłaby to bardo fajna pomoc dla moich przedszkolaków 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Angelika
cuda i cudeńka! 🙂 poproszę 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Justyna
Bardzo ciekawe. Przydadzą się do pracy z moimi autystykami!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Judyta
Wspaniały materiał! Pozdrawiam 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Danuta
Dobry wieczór. Często i chętnie podpatruję Pani pomysły . Są oryginalne i wartościowe. Pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Agata
Bardzo fajny materiał do pracy na pewno skorzystam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty
Karolina
Świetna pomoc. Cieszę się, że dzieli się Pani tym z innymi. Bardzo chętnie skorzystam.
Agnieszka
Dzień dobry. Przed chwila trafiłam na Pani stronę w poszukiwaniu pomysłów i pomocy dla 4 letniej dziewczynki z autyzmem. Myśle ze Pani pomysł na wykorzystanie ich w pracy przypadnie mojej podopiecznej do gustu. Tym bardziej ze uwielbia pieski ☺️ pozdrawiam
Karolina
Wspaniała pomoc! Ma Pani bardzo wartościowe i ciekawe pomysły 🙂 Taka pomoc przydałaby mi się do pracy z moimi dziećmi!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Anna
Kolejny wspaniały pomysł – byłoby miło móc korzystać z tych materiałow.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Ewa
Super pomoc, na pewno skorzystam, dziękuję za inspirację…
Adrianna
Dziękuje za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.