Każdy z terapeutów ma swoją/swojego guru. Mam i ja – prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską. Czas spędzony na tych wykładach i ćwiczeniach uważam za jeden z cenniejszych w moim rozwoju zawodowym. Pamiętam do dziś jak mówiła: “Chcesz dziecko nauczyć orientacji przestrzennej zrób to w przestrzeni. Wejdź sama pod stół, za szafę albo weź zabawki i niech one […]

Każdy z terapeutów ma swoją/swojego guru. Mam i ja – prof. Edytę Gruszczyk-Kolczyńską. Czas spędzony na tych wykładach i ćwiczeniach uważam za jeden z cenniejszych w moim rozwoju zawodowym.

Pamiętam do dziś jak mówiła: “Chcesz dziecko nauczyć orientacji przestrzennej zrób to w przestrzeni. Wejdź sama pod stół, za szafę albo weź zabawki i niech one to zrobią. Ucz przez zabawę, ucz mądrze”.


W ulubionym sklepie dla terapeutów można zakupić psią budę. Przeglądając Internet znalazłam zdjęcia przygotowane przez kogoś. Dokładnie takie same, jakie miałam w planie zrobić. I zrobię – dla drugiej budy 😉


Dorobiłam karty AAC (bo moje dzieci niekoniecznie potrafią już budować zdania) i ćwiczymy psią budą następujące umiejętności:

  • klasyfikacja wg jednej cechy: taki sam,
  • budowanie wg instrukcji,
  • rozumienie zapisu na etykiecie,
  • wyszukiwanie zgodnie z zapisem na etykiecie,
  • ćwiczenia w rozumienie poprzez składanie trzech elementów: zabawek, etykiety, obrazka.
  • ćwiczenia w mówieniu – odczytanie etykiety (pamiętajmy, że palec dziecka dotyka do każdego “mówionego” obrazka.
  • dążenie do podejmowania wysiłku umysłowego.

Przebieg zajęć:

Wybierz zajęcia w zależności od możliwości Twojego dziecka:Wersja 1

  • Wariant 1
  • rozkładam przed dzieckiem zabawkę i obrazki; kolejno budujemy układ z obrazka;
Jeśli dziecko ma trudności z koncentracją wybieram mniej obrazków.
Zadanie wykonane – czas na etykietę.
  • do zbudowanego układu dokładam etykietę; odczytuję z dzieckiem opis obrazka.;
  • analogicznie pracujemy z pozostałymi etykietami;

  • Wariant 2
  • rozkładam przed dzieckiem zabawkę i obrazki;
  • daję etykietę z opisem: odczytuję z dzieckiem treść opisu, analizujemy,
  • na obrazkach szukamy, który z nich spełnia warunki zawarte w informacji; ustawiamy zabawki wg instrukcji,

  • Wariant 3
  • rozkładam przed dzieckiem zabawkę i obrazki;
  • buduję z zestawu układ,
  • dziecko wyszukuje obrazek, który ma taki sam układ elementów
  • (tu będą zdjęcia)

  • Wariant 4
  • rozkładam przed dzieckiem zabawkę i etykiety;
  • dziecko odczytuje etykietę i buduje wg opisu,
  • po zbudowaniu wybiera obrazek, który przedstawia to samo,
  • (tu będą zdjęcia)

  • Wariant 5
  • rozkładam przed dzieckiem zabawkę, etykiety i obrazki;
  • dziecko łączy etykietę z obrazkiem i buduje układ zabawek wg instrukcji

  • Wariant 6
  • rozkładam przed dzieckiem obrazki i etykiety;
  • odczytujemy etykietę, szukamy obrazka
  • (tu będą zdjęcia)

Pamiętajcie, by zawsze nazywać układ, jaki jest na obrazku/etykiecie.

Jeśli dziecko nie mówi – wskazuje paluszkiem konkretny piktogram na etykiecie.

Jeśli masz psią budę, miskę i psa dasz radę wykorzystać etykiety. Zauważ, że nie musi to być ten Tiger`owy zestaw – pracujemy wszak na symbolu.


Jeśli chcesz wejść w posiadanie karty z obrazkami (tej znalezionej w Internecie) oraz moich etykiet AAC zostaw dobre słowo w komentarzu i swój adres e-mail (adres nie będzie widoczny). Jeśli nie widzisz wpisanego komentarza musisz wiedzieć, że to ja je zatwierdzam – więc na pewno będzie później 😉

  • Agata
    Agata
    Odpowiedz

    Super materiały 😊 Z pewnością przydadzą się na zajęciach dogoterapeutycznych i logopedycznych 😊 Z góry dziękuję

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Wspaniałe
    Wspaniałe
    Odpowiedz

    Dzien dobry chcialabym posiadac takie wspaniale karty . Z góry dziękuję i pozdrawiam
    Joanna Bokewska

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Magda
    Magda
    Odpowiedz

    Wspaniałe! 😍

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Justyna
        Justyna
        Odpowiedz

        Bardzo ciekawa pomoc!

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Aleksandra
    Aleksandra
    Odpowiedz

    Super 🙂 poproszę 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Viola
    Viola
    Odpowiedz

    Wspaniała pomoc. Budę z psem już mam z ulubionego sklepu. Zastanawiałam się właśnie jak ją wykorzystam na zajęciach. Pani pomysł spadł mi z nieba. Chętnie skorzystam. Z gòry dziękuję.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Magda
    Magda
    Odpowiedz

    Kolejny raz bardzo chwalę kreatywność i włożoną pracę 💜💛❤

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Beata
    Beata
    Odpowiedz

    Super pomysł, świetne karty. Psa, budę, miskę mam – brakuje mi tylko kart 😉 Pozdrawiam i dziękuję.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Elżbieta
    Elżbieta
    Odpowiedz

    Bardzo mi się podoba propozycja ćwiczeń, chętnie wykorzystam. Dziękuję 🙂i pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Ela
    Ela
    Odpowiedz

    Super karty. Czy można prosić? Jeszcze nie mam budy z pieskiem ale zakupy zrobię w mig 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Kolejna świetna inspiracja. Teraz tylko trzeba znaleźć psa/kota z budą. Chętnie skorzystam z materiałów.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Adrianna
    Adrianna
    Odpowiedz

    Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Wspaniały pomysł, świetna pomoc. Mam budę z pieskiem, brakuje kart.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Diana
        Diana
        Odpowiedz

        Dziękuję za kolejny wspaniały pomysł na ćwiczenia, właśnie pracujemy z córeczką nad przyimkami:)

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Aga
    Aga
    Odpowiedz

    Genialne! 😍
    Teraz już na pewno kupię budę, zwłaszcza, że pojawiły się na to fundusze 😁

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anna Jędrysek
    Anna Jędrysek
    Odpowiedz

    Witam Pani Adranno. Mogę prosić o symbole AAC chętnie skorzystam 👍😉

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Dorota
    Dorota
    Odpowiedz

    Super pomysł! Materiały bardzo przydałyby mi się do pracy z córeczką. Pozdrawiam serdecznie 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Margolcia
    Margolcia
    Odpowiedz

    Cudowne pomysły. Gratuluję i dziękuję, za możliwość wykorzystania.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (required)

Pracownia Adrianny