Wiele pisałam o słuchu fonemowym, ale ten temat jak bumerang wraca, bo w każdej klasie 1,2,3 i w każdej klasie 0 mamy dzieci, które nijak nie radzą sobie z wysłuchaniem głosek.
Można o tym doczytać np. tu
Jest wiele metod nauczania czytania, opierają się głównie na sylabie, ale sylaba, to głoski. Również pisanie wymaga wysłuchania głosek, zapisania ich oraz dokonania syntezy, by sprawdzić, czy to, co zostało napisane jest tym, czym miało być.
Niewłaściwe wysłuchanie kolejnych głosek sprawi, że napisany wyraz nie będzie tym wyrazem, o którym myśleliśmy.
Konkret w matematyce jest oczywisty. Dziecko licząc dotyka elementów, palców – wspomaga abstrakcję (liczbę) konkretem. Wg psychologii rozwojowej ma prawo wspierać się konkretem do 10 roku życia. Nie pamiętamy o konkrecie w języku polskim ;-(
Na moich zajęciach z wysłuchiwania głosek dziecko posługuje się konkretem. Nudnym konkretem. Takim, który nie niesie ze sobą żadnego bagażu, nie odwraca uwagi. U mnie takim konkretem jest …. guzik.
W programie Boardmaker (mówiłam, że go uwielbiam?) opracowałam sobie karty pracy. Proste.
Budowa wyrazów w tym ćwiczeniu jest nieprzypadkowa – to sylaby otwarte (spółgłoska i samogłoska)
Każda karta ma dwa łatwiejsze wyrazy – czterogłoskowe i dwa wyrazy trzygłoskowe (trudniejsze)
Wyrazy w materiale są w dwóch kategoriach – o wysokiej frekwencji (czyli często występujące) jak mama, lody, osa. Są też wyrazy o niskiej frekwencji – leży, lego, tama. Czemu te drugie są ważniejsze?
Bo przez ich niską frekwencję występowania mamy gwarancję, że dziecko nie głoskuje z pamięci tylko naprawdę analizuje materiał.
Przebieg ćwiczenia:
- Kładę przed dzieckiem kartę pracy
- Na każdy kwadrat kładę guzik i mówię głoskę
- Dziecko powtarza po mnie wszystkie głoski
- Zatrzymuję palce np. na czwartym guziku, pytam, jaka tu była głoska?
- Dziecko odpowiada, ale często musi głoskować, dotykając palcem do kolejnych guzików musi odszukać tę głoskę.
- Z każdą próbą szybciej słyszy kolejne głoski.
- Wielokrotność powtórzeń daje dziecku pewność, że umie, bo umie 😉
- Dopytuję o inne, przypadkowe głoski wskazując guzik.
Potem dziecko samo wskazuje różne głoski:
To naprawdę skuteczna metoda.
Oddzielenie głoski od jej obrazu – litery i zastąpienie dziecku litery guzikiem pozwala na zmniejszenie stresu, a co za tym idzie – łatwiejsze przyswojenie materiału. Gdyby zamiast guzika były litery dziecko koncentrowałoby się na nazwaniu jej, odszukaniu jej nazwy itp. Guzik to nuuudaaaa, ale bardzo przydatna 😉
W opracowanym przeze mnie materiale jest 5 kart czyli 10 wyrazów czterogłoskowych i 10 trzygłoskowych.
Jeśli chcesz wejść w ich posiadanie zostaw adres (nie będzie widoczny) i dobre słowo w komentarzu;
Możesz mieć wpływ na to, co dzieje się na blogu, jeśli klikniesz TU i zostaniesz moim Patronem <3
Magdalena
Bardzo inspirujące ❤ Spróbujemy tak ćwiczyć! Wielkie dzięki!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Dominika
Super pomysl❤️ Od jutra będę ćwiczyć z moim synem, który fajnie zaczyna czytac sylabami, ale niestety ma problem z głoskowaniem a co za tym idzie z pisaniem.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Fajny pomysł
Chętnie spróbuję
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Ada
Świetna pomoc! Na pewno skorzystam. A guziki – super pomysł 😊
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Agnieszka
Ciekawa pomoc, chętnie skorzystam:-) pozdrawiam serdecznie:-)
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Świetny pomysł... Tego potrzebowałam 😉
Będę wdzięczna za przesłanie metarialu 🙂
Pozdrawiam serdecznie
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Ewa
Tego szukałam,bardzo inspirujące, poproszę materiały, pozdrawiam serdecznie i bardzo dziękuję
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Monika
Ma pani cudowne pomoce bardzo mi się przydadzą
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Joanna
Super pomysł.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Mariola
Super pomoc! Objaśnienie bardzo pomocne, dziękuję 💓
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Monika
Świetne. Kolejny ciekawy pomysł. Gratuluję kreatywności.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Kasia
Bardzo dziękuje, że dzieli się Pani swoimi pomysłami! Bardzo proszę o materiał na @ i dziękuje!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Kasia
Adrianno Twoje pomoce są SUPER!
Poprosze o karty.
Pozdrawiam ☺
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Monika
Świetne. Kolejny ciekawy pomysł. Podziwiam kreatywność.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Dorota
Jak zawsze strzal w 10!!!rowmiez poprosze
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Magdalena
Pięknie buduje Pani swój własny warsztat pracy😉 czy można skorzystać?
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Magdalena
Pięknie buduje Pani swój własny warsztat pracy😉 na pomysl z guzikami bym nie wpadla, ale mam kilka innych, czy można skorzystać?
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Monika
Świetne. Kolejny świetny pomysł. Podziwiam kreatywność.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Kamila
Uwielbiam pani pomysły 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Kasia
Genialny pomysł. Z chęcią wypróbuję karty.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Anna
Bardzo przydatna pomoc. Poproszę o przesłanie.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Aga
Te pomoce są ŚWIETNE!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Marta
Jestem zauroczona pomyslami i chętnie wykorzystam je w pracy jeśli tylko Pani pozwoli.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Kamila
Proszę o przesłanie jeszcze raz, bo nie dostałam, a bardzo by mi się przydały.
Adrianna
Wysyłam po raz drugi 😉
Katarzyna
Czy można prosić o materiały?,bardzo dziękuję
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Małgorzata
Bardzo ciekawe pomysły na ćwiczenia! Pozdrawiam serdecznie
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Marta
Super pomysł! Przyda się w ćwiczeniach słuchowych!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Marzena
Pomysł jest świetny i myślę, że zachęci dzieci do ćwiczeń. Przyznam, że dawno nie miałam w terapii tylu sześciolatków (a nawet siedmiolatków!) z trudnością z głoskowaniem.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Marta
Pani blog jest zaskakujący !
Świetne pomysły 😉
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Anna
Oczywiście genialne w swojej prostocie. Masz świetne pomysły.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Sabina
Zawsze coś wartościowego tutaj znajdę 🙂 Dziękuję 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Aneta
Wspaniały pomysł na naukę głoskowania dla mojego sześciolatka. Proszę o karty. Pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Weronika
Bardzo ciekawy sposób, podoba mi się. Chętnie wypróbuję 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Katarzyna
Wspaniałe !!!! Będę bardzo wdzięczna za udostępnienie materiałów dla moich dzieciaków.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Magda
świetny pomysł na naukę głoskowania dla mojego przedszkolaka. Proszę o karty. Pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Magda
świetny pomysł na naukę głoskowania dla mojego przedszkolaka. Bedę wdzięczna za karty. Pozdrawiam
Justyna
Od przyszłego tygodnia spróbuję wprowadzić w przedszkolu. Czuję się zainspirowana Pani pomysłem 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Basia
Dziękuję za konkretne informacje poproszę karty pracy jesli można
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Asia
Fajny pomysł, już nawet wiem z którymi dziećmi by mi się przydało tak poćwiczyć. Dzięki!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Anna
Bardzo proszę o przesłanie, pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Agata
Dzień dobry, czytam pani bloga krok po kroku i jestem pod wrażeniem. Nieśmiało ośmielam się prosić o ten materiał. Pozdrawiam
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Katarzyna
Świetnie wymyślone! Faktycznie często zapominamy o wspomaganiu dziecka konkretem w nauce czytania i pisania…
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Monika
Bardzo lubię pracować z Pani pomocami. Jeśli można również prosić o tę, będę wdzięczna.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Karolina
Czytanie Pani wpisów i pomysłów to przyjemność 😊 Będę wdzięczna za pomoce do nauki czytania, te z guzikami 😊
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Monika
Bardzo fajne ćwiczenie. Ten temat jest ciągle problemowy, a tu opracowany z każdej strony. Jeśli mogę to poproszę o inspirację
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Dominika
Swietny pomysł. Szukalam materiału w tym temacie. Poproszę
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Katarzyna
Metoda wydaje się bardzo prosta i zarazem ciekawa. Wypróbuję na moim uczniu klasy 1, który ma wielkie problemy ze słuchem fonemowym. Dziękuję za pomysł. Pozdrawiam serdecznie Kasia
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉
Aga
Fajny pomysł, z pewnością przyda mi się do pracy w przedszkolu integracyjnym. 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Dorota
Świetny pomysł, nieszablonowy 🙂
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty
Malwina
Świetny pomysł, chętnie skorzystam.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Adriana
Ekstra pomysł!
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty
Pani Adrianno gratuluję pomysłowości i kreatywności. Pomoce proste i czytelne - bardzo przyjazne dla dziecka. Jest Pani z pewnością cudownym terapeutą..
Pani Adrianno gratuluję pomysłowości i kreatywności. Pomoce proste i czytelne – bardzo przyjazne dla dziecka. Jest Pani z pewnością cudownym terapeutą..
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.
Monika
Bardzo lubię pracować z Pani pomocami. Coraz więcej dzieci ma problemy ze słuchem fonemowym, zatem takie pomoce bezcenne.
Adrianna
Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.