Wiele pisałam o słuchu fonemowym, ale ten temat jak bumerang wraca, bo w każdej klasie 1,2,3 i w każdej klasie 0 mamy dzieci, które nijak nie radzą sobie z wysłuchaniem głosek. Można o tym doczytać np. tu Jest wiele metod nauczania czytania, opierają się głównie na sylabie, ale sylaba, to głoski. Również pisanie wymaga wysłuchania […]

Wiele pisałam o słuchu fonemowym, ale ten temat jak bumerang wraca, bo w każdej klasie 1,2,3 i w każdej klasie 0 mamy dzieci, które nijak nie radzą sobie z wysłuchaniem głosek.

Można o tym doczytać np. tu


Jest wiele metod nauczania czytania, opierają się głównie na sylabie, ale sylaba, to głoski. Również pisanie wymaga wysłuchania głosek, zapisania ich oraz dokonania syntezy, by sprawdzić, czy to, co zostało napisane jest tym, czym miało być.

Niewłaściwe wysłuchanie kolejnych głosek sprawi, że napisany wyraz nie będzie tym wyrazem, o którym myśleliśmy.


Konkret w matematyce jest oczywisty. Dziecko licząc dotyka elementów, palców – wspomaga abstrakcję (liczbę) konkretem. Wg psychologii rozwojowej ma prawo wspierać się konkretem do 10 roku życia. Nie pamiętamy o konkrecie w języku polskim ;-(


Na moich zajęciach z wysłuchiwania głosek dziecko posługuje się konkretem. Nudnym konkretem. Takim, który nie niesie ze sobą żadnego bagażu, nie odwraca uwagi. U mnie takim konkretem jest …. guzik.

W programie Boardmaker (mówiłam, że go uwielbiam?) opracowałam sobie karty pracy. Proste.

Budowa wyrazów w tym ćwiczeniu jest nieprzypadkowa – to sylaby otwarte (spółgłoska i samogłoska)

Każda karta ma dwa łatwiejsze wyrazy – czterogłoskowe i dwa wyrazy trzygłoskowe (trudniejsze)

Wyrazy w materiale są w dwóch kategoriach – o wysokiej frekwencji (czyli często występujące) jak mama, lody, osa. Są też wyrazy o niskiej frekwencji – leży, lego, tama. Czemu te drugie są ważniejsze?

Bo przez ich niską frekwencję występowania mamy gwarancję, że dziecko nie głoskuje z pamięci tylko naprawdę analizuje materiał.


Przebieg ćwiczenia:

  1. Kładę przed dzieckiem kartę pracy
  2. Na każdy kwadrat kładę guzik i mówię głoskę
  3. Dziecko powtarza po mnie wszystkie głoski
  4. Zatrzymuję palce np. na czwartym guziku, pytam, jaka tu była głoska?
  1. Dziecko odpowiada, ale często musi głoskować, dotykając palcem do kolejnych guzików musi odszukać tę głoskę.
  2. Z każdą próbą szybciej słyszy kolejne głoski.
  3. Wielokrotność powtórzeń daje dziecku pewność, że umie, bo umie 😉
  4. Dopytuję o inne, przypadkowe głoski wskazując guzik.

Potem dziecko samo wskazuje różne głoski:

To naprawdę skuteczna metoda.

Oddzielenie głoski od jej obrazu – litery i zastąpienie dziecku litery guzikiem pozwala na zmniejszenie stresu, a co za tym idzie – łatwiejsze przyswojenie materiału. Gdyby zamiast guzika były litery dziecko koncentrowałoby się na nazwaniu jej, odszukaniu jej nazwy itp. Guzik to nuuudaaaa, ale bardzo przydatna 😉

W opracowanym przeze mnie materiale jest 5 kart czyli 10 wyrazów czterogłoskowych i 10 trzygłoskowych.


Jeśli chcesz wejść w ich posiadanie zostaw adres (nie będzie widoczny) i dobre słowo w komentarzu;


Możesz mieć wpływ na to, co dzieje się na blogu, jeśli klikniesz TU i zostaniesz moim Patronem <3

  • Magdalena
    Magdalena
    Odpowiedz

    Bardzo inspirujące ❤ Spróbujemy tak ćwiczyć! Wielkie dzięki!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Dominika
        Dominika
        Odpowiedz

        Super pomysl❤️ Od jutra będę ćwiczyć z moim synem, który fajnie zaczyna czytac sylabami, ale niestety ma problem z głoskowaniem a co za tym idzie z pisaniem.

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

    • Fajny pomysł
      Fajny pomysł
      Odpowiedz

      Chętnie spróbuję

      • Adrianna
        Adrianna
        Odpowiedz

        Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Ada
    Ada
    Odpowiedz

    Świetna pomoc! Na pewno skorzystam. A guziki – super pomysł 😊

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Agnieszka
        Agnieszka
        Odpowiedz

        Ciekawa pomoc, chętnie skorzystam:-) pozdrawiam serdecznie:-)

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Świetny pomysł... Tego potrzebowałam 😉
        Świetny pomysł... Tego potrzebowałam 😉
        Odpowiedz

        Będę wdzięczna za przesłanie metarialu 🙂
        Pozdrawiam serdecznie

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Ewa
    Ewa
    Odpowiedz

    Tego szukałam,bardzo inspirujące, poproszę materiały, pozdrawiam serdecznie i bardzo dziękuję

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Monika
    Monika
    Odpowiedz

    Ma pani cudowne pomoce bardzo mi się przydadzą

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Joanna
    Joanna
    Odpowiedz

    Super pomysł.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Mariola
    Mariola
    Odpowiedz

    Super pomoc! Objaśnienie bardzo pomocne, dziękuję 💓

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

      • Monika
        Monika
        Odpowiedz

        Świetne. Kolejny ciekawy pomysł. Gratuluję kreatywności.

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

        • Kasia
          Kasia
          Odpowiedz

          Bardzo dziękuje, że dzieli się Pani swoimi pomysłami! Bardzo proszę o materiał na @ i dziękuje!

          • Adrianna
            Adrianna

            Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Kasia
    Kasia
    Odpowiedz

    Adrianno Twoje pomoce są SUPER!
    Poprosze o karty.
    Pozdrawiam ☺

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

      • Monika
        Monika
        Odpowiedz

        Świetne. Kolejny ciekawy pomysł. Podziwiam kreatywność.

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Dorota
    Dorota
    Odpowiedz

    Jak zawsze strzal w 10!!!rowmiez poprosze

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Magdalena
    Magdalena
    Odpowiedz

    Pięknie buduje Pani swój własny warsztat pracy😉 czy można skorzystać?

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Magdalena
    Magdalena
    Odpowiedz

    Pięknie buduje Pani swój własny warsztat pracy😉 na pomysl z guzikami bym nie wpadla, ale mam kilka innych, czy można skorzystać?

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Monika
    Monika
    Odpowiedz

    Świetne. Kolejny świetny pomysł. Podziwiam kreatywność.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Kamila
    Kamila
    Odpowiedz

    Uwielbiam pani pomysły 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

      • Kasia
        Kasia
        Odpowiedz

        Genialny pomysł. Z chęcią wypróbuję karty.

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Bardzo przydatna pomoc. Poproszę o przesłanie.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Aga
    Aga
    Odpowiedz

    Te pomoce są ŚWIETNE!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Jestem zauroczona pomyslami i chętnie wykorzystam je w pracy jeśli tylko Pani pozwoli.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Kamila
    Kamila
    Odpowiedz

    Proszę o przesłanie jeszcze raz, bo nie dostałam, a bardzo by mi się przydały.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Wysyłam po raz drugi 😉

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Czy można prosić o materiały?,bardzo dziękuję

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Małgorzata
    Małgorzata
    Odpowiedz

    Bardzo ciekawe pomysły na ćwiczenia! Pozdrawiam serdecznie

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Super pomysł! Przyda się w ćwiczeniach słuchowych!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marzena
    Marzena
    Odpowiedz

    Pomysł jest świetny i myślę, że zachęci dzieci do ćwiczeń. Przyznam, że dawno nie miałam w terapii tylu sześciolatków (a nawet siedmiolatków!) z trudnością z głoskowaniem.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Marta
    Marta
    Odpowiedz

    Pani blog jest zaskakujący !
    Świetne pomysły 😉

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Oczywiście genialne w swojej prostocie. Masz świetne pomysły.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Sabina
    Sabina
    Odpowiedz

    Zawsze coś wartościowego tutaj znajdę 🙂 Dziękuję 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Aneta
    Aneta
    Odpowiedz

    Wspaniały pomysł na naukę głoskowania dla mojego sześciolatka. Proszę o karty. Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Weronika
    Weronika
    Odpowiedz

    Bardzo ciekawy sposób, podoba mi się. Chętnie wypróbuję 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Wspaniałe !!!! Będę bardzo wdzięczna za udostępnienie materiałów dla moich dzieciaków.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Magda
    Magda
    Odpowiedz

    świetny pomysł na naukę głoskowania dla mojego przedszkolaka. Proszę o karty. Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Magda
    Magda
    Odpowiedz

    świetny pomysł na naukę głoskowania dla mojego przedszkolaka. Bedę wdzięczna za karty. Pozdrawiam

  • Justyna
    Justyna
    Odpowiedz

    Od przyszłego tygodnia spróbuję wprowadzić w przedszkolu. Czuję się zainspirowana Pani pomysłem 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Basia
    Basia
    Odpowiedz

    Dziękuję za konkretne informacje poproszę karty pracy jesli można

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Asia
    Asia
    Odpowiedz

    Fajny pomysł, już nawet wiem z którymi dziećmi by mi się przydało tak poćwiczyć. Dzięki!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Anna
    Anna
    Odpowiedz

    Bardzo proszę o przesłanie, pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Agata
    Agata
    Odpowiedz

    Dzień dobry, czytam pani bloga krok po kroku i jestem pod wrażeniem. Nieśmiało ośmielam się prosić o ten materiał. Pozdrawiam

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Świetnie wymyślone! Faktycznie często zapominamy o wspomaganiu dziecka konkretem w nauce czytania i pisania…

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

      • Monika
        Monika
        Odpowiedz

        Bardzo lubię pracować z Pani pomocami. Jeśli można również prosić o tę, będę wdzięczna.

        • Adrianna
          Adrianna
          Odpowiedz

          Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Karolina
    Karolina
    Odpowiedz

    Czytanie Pani wpisów i pomysłów to przyjemność 😊 Będę wdzięczna za pomoce do nauki czytania, te z guzikami 😊

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Monika
    Monika
    Odpowiedz

    Bardzo fajne ćwiczenie. Ten temat jest ciągle problemowy, a tu opracowany z każdej strony. Jeśli mogę to poproszę o inspirację

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Dominika
    Dominika
    Odpowiedz

    Swietny pomysł. Szukalam materiału w tym temacie. Poproszę

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Katarzyna
    Katarzyna
    Odpowiedz

    Metoda wydaje się bardzo prosta i zarazem ciekawa. Wypróbuję na moim uczniu klasy 1, który ma wielkie problemy ze słuchem fonemowym. Dziękuję za pomysł. Pozdrawiam serdecznie Kasia

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty 😉

  • Aga
    Aga
    Odpowiedz

    Fajny pomysł, z pewnością przyda mi się do pracy w przedszkolu integracyjnym. 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Dorota
    Dorota
    Odpowiedz

    Świetny pomysł, nieszablonowy 🙂

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa, proszę zajrzeć do poczty

  • Malwina
    Malwina
    Odpowiedz

    Świetny pomysł, chętnie skorzystam.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Adriana
    Adriana
    Odpowiedz

    Ekstra pomysł!

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty

  • Pani Adrianno gratuluję pomysłowości i kreatywności. Pomoce proste i czytelne - bardzo przyjazne dla dziecka. Jest Pani z pewnością cudownym terapeutą..
    Pani Adrianno gratuluję pomysłowości i kreatywności. Pomoce proste i czytelne - bardzo przyjazne dla dziecka. Jest Pani z pewnością cudownym terapeutą..
    Odpowiedz

    Pani Adrianno gratuluję pomysłowości i kreatywności. Pomoce proste i czytelne – bardzo przyjazne dla dziecka. Jest Pani z pewnością cudownym terapeutą..

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

  • Monika
    Monika
    Odpowiedz

    Bardzo lubię pracować z Pani pomocami. Coraz więcej dzieci ma problemy ze słuchem fonemowym, zatem takie pomoce bezcenne.

    • Adrianna
      Adrianna
      Odpowiedz

      Dziękuję za miłe słowa. Proszę zajrzeć do poczty.

Dodaj komentarz

Your email address will not be published. Required fields are marked (wymagane)

Koszyk
Brak produktów w koszyku!
Kwota częściowa
0.00 
Całkowita kwota
0.00 
0
Pracownia Adrianna